Fischer 330 ice

Nostradamus

Medlem
Fischer 330 ice
Hittade dessa skidor i en butik till ett väldans bra pris.

Hittar dem inte bland skidorna på sidan.

Någon som testat, hört något om dem?

Fischer`s hemsida (www.fischer-ski.com) har några som heter SCENEO S 300 ICE. Är det samma skida månne?

Fischer 330 ice
Är du säker på att de hette 330? 300 och 350 har jag hört talas om men aldrig 330 och nej de är antagligen inte samma som S300.

Fischer 330 ice
hyffsat säker på att det var 330, men helt hundra är numera inte :)

Finns det någon tidigare modell som hetat 330?

Har du provat 300 och 350 och kan säga något om dem?
Varför tror du inte att det är samma som SCENEO modellen?

Fischer 330 ice
Det kan mycket väl finnas en 330, det finns ofta massor av modeller i alpländerna som inte finns i sverige lr i broschyrer, på hemsidor o dyl. Om den hette 330 borde den rimligtvis vara baserad på 300ice från förra året kanske med nån platta (booster?) lr likn. S300 ice är helt ny för året och finns även med platta och kallas då S350ice om jag inte minns fel.

Jag har inte åkt 300ice men Åka skidor testade den förra året och gav den bra betyg men det är skida för medelgoda åkare, vilket kanske inte är vad du är ute efter. Dessutom vad är bra pris? En 300ice med binding borde hamna runt 3000 kr.

Fischer 330 ice
Tror att det var på intersport du såg skidan eller?
De köper in så stora lass av skidor att de får en egen modell. Skidan har antagligen samma egenskaper som 300 ice men eftersom intersport har köpt in så många och på så sätt pressat priset så döps modellen om för att inte andra återförsäljare ska bli förbannade och utkonkurerade. Om skidan har ett annat modell namn kan åteförsäljaren påpeka att det ej är samma skida och att det är skäligt att ta ut ett högre pris.

Liknande har Intersort gjort med Head Monster iM70 som hos dem heter Head Monster iM70x.

Nu tycker dock inte jag att man ska sitta och diskutera dessa skidor som egentligen bara borde få existera i barnbacken.
Tacka vet jag BIG STIX...../E

Fischer 330 ice
De skulle kosta mellan 2200 och 2500.
Om jag fick välja istället för plånboken så hade jag inte köpt de här utan ett par head im70. Det lutar nog mot de senare i vilket fall.
Butiken som tillhandahåller ice-skidorna heter Sportringen. Något ni hört något om?
Jag hörde en gång att de skulle sälja billiga skidor, med anledning att det var andrahandssortiment. illasinnat rykte?

Det som vore kul vore om någon med mina kroppsattribut hade provkört ice-skidorna. 190cm 85-90kg.

Det var som sagt inte Intersport, men jag misstänke att det var något lager de köpt upp med egen benämning. Tycker för övrigt att bl.a. Intersports modellbeteckningbyte är förkastligt. Fula färger får/beställer de som regel också :)

Bix Stix i all ära, men jag är realist.
Vi bor i Sverige och inte i Canada. 1 meter packad konstsnö gör inte Big Stix någon rättvisa. Man får helt enkelt skaffa sig en carvingskida och hoppas att den funkar utanför backen (barnbacke eller ej) de få ggr man får möjligheten att ge sig utanför den.

Någon som vet var man köper Head im70 till bäst pris?
Fan ta min tunna plånbok!!

Fischer 330 ice
Jag vill tilläga en sak om Intersport`s Monster skida (trots att det inte riktigt hör till ämnet). Förutom färgen så är det också bindningen som skiljer iM70 och iM70X åt. iM70X har Railfelx bindning. Om ni vill vet mer kolla http://www.railflex.com.
Det är alltså bara Intersport`s Monster iM70X som har denna bindning i Monster serien.

Fischer 330 ice
Tack för inlägget Patrik.

Har inte så bra koll på det där med railflex-bindning, men jag ska kolla på hemsidan. Vad har de för fördelar?

Tråkigt att jag inte hittat im70x i de Intersport-butiker jag genomsökt.

Vad gav du för skidorna?
Lova att du hör av dig när du tagit oskulden på dem :)

Ingen annan som provkört ice-skidorna?

Fischer 330 ice
Monster Kuriosa
När det gäller monster så har jag provåkt dem i vilsta backen eskilstuna. Vi fick en del snö men de var inte som ett par big stix.
Fick nämligen ett par monster iM70x i födelsedagspresent. Kan också nämna att bindningen som sitter på 70x ej finns på tyroliashemsida. Railflex finns i värsting modellen 12 för de tyngre åkarna och 10 för de lättare åkarna. Eller så beskrivs dem i alle fall på tyrolias hemsida. Nu är det så att på monster 70x så sitter railflex 11 som jag inte har sett på varken tyrolias hemsida eller tyrolias svenska agentur i åre.

/E

Fischer 330 ice
Eftersom jag väger 76 kg så vet jag inte men de borde det väl. Dock lite tveksam då monster iM70x ej säljs i längder över 184 cm. Jag som är 179 cm vart rekomenderad på intersport butiker både i sthlm och i e-tuna att köpa en 170 cm kort skida vilket måste tyda på att de är rätt hårda. Dock alldeles för korta i min åsikt. Men väger du 95 panner så är du väl rätt lång antar jag och behöver en längre skida en 184 cm. Även om de på intersport råder dig till att köpa den så tycker jag att du ska ha en längre skida en 184 cm med tanke på din vikt och då är ju inte iM70x aktuell längre eller? Så då spelar det inte någon roll hur mycket bindningen klarar av.
MVH/E

Fischer 330 ice
De tyckte först jag kunde tagit de 170 som de hade i butiken, de hade inga andra... men jag beställde 177`or då jag tyckte de var väl korta... är det egentligen för kort till mig då? Jag är 181cm lång.

Fischer 330 ice
Beror på var du ska åka och hur fort. Ska du ösa i puder så bör du nog ha en längre skida än 177 cm. Om du kör kortare svängar i pist så blir 177 cm alldeles utmärkta.

Fischer 330 ice
Jag är lycklig ägare av ett par Fischer 300 ice. Köpte dom i juletid förra året. 4000:- med bindning på Stadium. Blev kanske lurad på nån hundring, men.... Skidorna är helsköna!!! För mig.

Det finns en anledning till att dom har benämningen "ice". Det är ett fint isgrepp. Övriga egenskaper är att dom är följsamma, lätta, fin kick, bra för kortsväng och storslalom. Men allt detta gör också att skidan inte har några lysande fartegenskaper. Inte direkt ostabil men som sagt - skidan är gjord för känsla i sväng, inte för störtlopp.

Jag tror dock att skidorna är lite för mjuka för dig. Jag har en matchvikt på 65.

Fischer 330 ice
jag har nyligen köpt ett par vc400ice. Provåkte dom förra säsongen och trivdes bra på dom. En skön pistskida med bra grepp i isen. köpte mina på länna sport för 4000 med bindnigar.

Har inte själv provat 300 modellen men skulle kunna tänka mig att den är för mjuk för dig eftersom 400 känns bra för mig som väger 10 kilo mindre.

scenoskidorna kan inte riktigt jämföras med vc skidorna eftersom sceno skidorna har en mindre skärningsradie. Och förövrig påstås vara helt nykonstruerade.

Fischer 330 ice
Inte behöver du längre än 177, inte. Jag har själv 163 cm långa twintips, och jag är ungefär som du i längd. Mina lagg funkar fint, även om jag skulle velat haft 7-8 cm till. Längre skidor än 180 cm skulle jag defintitivt inte vilja ha (såvida jag inte enbart använde dem som pudersvävare).

Fischer 330 ice
Låter ju bra det, jag hoppas bara jag får mina skidor nån gång... ringde och frågade idag å då hade bara bindningarna kommit, skidorna var borta! ASG som slarvat bort dem nånstans!!

Fischer 330 ice
Intersports Head Monster iM70X har en bindning som heter
SLD 11 Railflex, den går att skruva upp till 11 DIN.

Jag har fortfarande inte fått åka ens en meter... :(

Ett plus med Intersports Monster är att den är snyggare än den vanliga i silver.

Tillbaka
Topp