Fischer Soma Vacuum 130 v.s. Fischer Soma Vacuum RC4 130

Svante70

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa nya pjäxor och har spanat in Fischers nya pjäx-serie med Vacuum-teknik. Har då hittat två modeller som jag inte kan hitta skillnaden på när jag söker på nätet. Är det någon här som vet skillnaden mellan rubricerade pjäxor??

Fischer Soma Vacuum 130
http://www.fischersports.com/en/Alpine/Products/Boots/VACUUM-FIT/1253-Soma-Vacuum-130-(carryover)

jämfört mot

Fischer Soma Vacuum RC4 130
http://www.fischersports.com/en/Alpine/Products/Boots/VACUUM-FIT/1252-Soma-Vacuum-RC4-130

När vi ändå har dom här pjäxorna uppe till diskussion, vad tycker ni som åker med dom?

Tack på förhand!
Svante

Båda modellerna ligger i det övre segmentet vad gäller prestanda (index 130), och vid en snabb kik fattar jag ärligt talat inte skillnaden, mer än utseendet och att RC4-modellen har nån sorts "racecertifikat"(?). Dom håller sannolikt god kvalitet.

MEN...
Det är nästintill omöjligt att ge omdömen om pjuck. Skidor är det enkelt att ge omdömen, medan pjäxor är personliga. Man lägger många timmar på att prova och jämföra olika pjäxor innan man slår till, och även då upptäcker man saker när man väl börjar åka med dom.
Mitt tips, låna hem ett gäng pjuck, gå omkring i dom hemma och känn efter. Sen bör man ju veta vad man vill ha ut av pjäxan, vad den ska änvändas till. T ex index 130 här indikerar att det är en raceorienterad förhållandevis styv pjäxa. Nu finns det visserligen ett antal Freeridepjäxor med höga flexindex också. Sen kan det skilja mellan olika fabrikat, d v s 130 på Fischer överenstämmer kanske inte med index 130 på t ex Nordica.

Om nämnda Fischerpjuck passar dina fötter, och styvheten överensstämmer med dina krav, slå till!

Sen är det bara att åka och ev. justera...

/Ace DG

Senast ändrad:
Tack för svar!!

Jo hårdheten känns rätt. Har andra pjäxor nu som är i ungefär samma nivå (svårt att säga exakt precis som du skriver eftersom olika märken graderar index olika). När jag provat pjäxor, och det börjar bli ett gäng nu, så känns dom här bland dom bästa redan innan de är fixade vilket borde vara ett gott tecken. Så att det är rätt pjäxa i hårdhet och form känner jag men det var just det var skillnaden är på RC4:an... Har letat och letat på nätet men ingenstans kan jag hitta där skillnaden anges.

Har inte exakt denna pjäxa, däremot fischer vacuum ranger 120 som är mer freerideorienterad. Passformen är den bästa jag någonsin haft eftersom skalet formas och man har även garanti - blir man inte nöjd formar dom om pjäxorna igen. (Funderar just nu om jag ska orka bry mig om att fixa till att det klämmer liiitegrann på ena lilltån). Flexet tycker jag är ganska mjukt dvs flex 120 i mitt fall känns lite mjukare än flexet på mina gamla pjäxor av annat märke är dock inget jag stör mig på och din racepjäxa med 130 i flex lär ju vara styvare.

Pratade med shopen på Vemdalsskalet och han berättade att många kunder upplever Ranger 120 mjukare än Soma Vacuum 110. Borde ju inte vara så med tanke på indexen på pjäxorna, men som sagt det upplevdes så. 130 borde därmed upplevas märkbart hårdare än Ranger 120 även om jag upplevde Soma 130 som ngt mjuk i alla fall i butiken...

Ja det verkar inte bättre att ingen vet skillnaden mellan RC4 och "vanliga" Soma 130... Då har man ju inte lyckats med marknadsföringen i alla fall...

Tillbaka
Topp