Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fixa kass skidlagning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1144554" data-attributes="member: 60010"><p>Jag håller generellt med ovan. Dock vill jag göra ett tillägg.</p><p></p><p>Om en skida har delaminerat på grund av vatteninträngning eller annan orsak som fått kärnan att svälla och därmed "trycka" isär laminatet så är det absolut bättre att enbart låta e-poxy eller liknande logmolekylärt långtidshärdande lim tränga in, gärna med värme så att penetreringen sker djupare, utan att trycka ihop laminatet. </p><p></p><p>Om skidan däremot enbart har delaminerat så hade jag absolut valt att applicera tryck för att få ihop lamintatet igen. </p><p></p><p>Huruvida metoden för lagning i det här fallet är bra eller dålig kommer alltså ner till vad som orsakat delamineringen.</p><p></p><p>Gällande att få limmet flytande igen så börjar epoxy mjukna vid temperaturer över 60 grader. Dock finns det motstridiga forskningsresultat när det kommer till styrkan på epoxy som värmts upp och sedan fått omhärda. Jag personligen går på de forskares linje som anser att limningen tappar styrka. </p><p></p><p>Förutsatt att limningen på dina skidor är tät och inte vatteninträngning kan ske så hade jag lämnat detta som det är och kört på. Jag har själv ett par Gotama som fick vatteninträngning efter att en lagning släppte. Dessa limmade jag på liknande sätt som dina och den ökade tjockleken har inte påverkat varken åkningen eller hållbarheten vad jag kan märka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1144554, member: 60010"] Jag håller generellt med ovan. Dock vill jag göra ett tillägg. Om en skida har delaminerat på grund av vatteninträngning eller annan orsak som fått kärnan att svälla och därmed "trycka" isär laminatet så är det absolut bättre att enbart låta e-poxy eller liknande logmolekylärt långtidshärdande lim tränga in, gärna med värme så att penetreringen sker djupare, utan att trycka ihop laminatet. Om skidan däremot enbart har delaminerat så hade jag absolut valt att applicera tryck för att få ihop lamintatet igen. Huruvida metoden för lagning i det här fallet är bra eller dålig kommer alltså ner till vad som orsakat delamineringen. Gällande att få limmet flytande igen så börjar epoxy mjukna vid temperaturer över 60 grader. Dock finns det motstridiga forskningsresultat när det kommer till styrkan på epoxy som värmts upp och sedan fått omhärda. Jag personligen går på de forskares linje som anser att limningen tappar styrka. Förutsatt att limningen på dina skidor är tät och inte vatteninträngning kan ske så hade jag lämnat detta som det är och kört på. Jag har själv ett par Gotama som fick vatteninträngning efter att en lagning släppte. Dessa limmade jag på liknande sätt som dina och den ökade tjockleken har inte påverkat varken åkningen eller hållbarheten vad jag kan märka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fixa kass skidlagning
Tillbaka
Topp