Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Fixa skidorna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5664" data-attributes="member: 10565"><p>Ett enkelt sätt att hålla skidorna fräscha är att med jämna mellanrum "dra" av stålkanterna med en brynsten. Dra först längs kanten på utsidan och vinkla stenen något inåt. Gör ett eller ett par drag tills stenen löper jämnt och alla "grader" försvunnit. Ta sedan undersidan där stenen vinklas något utåt (hängning av kant) och dra på samma sätt. Denna behandling kan inte jämföras med en riktig slipning men gör att stålkanten håller sig förvånansvärt fräsch. Framförallt är det mycket enkelt att utföra och risken att misslyckas minimal. Jag avråder med bestämdhet från användande av någon grövre fil eller kantslip om man inte vet exakt vad man håller på med...</p><p></p><p>För övrigt brukar jag valla mina skidor med jämna mellanrum när belaget börjar se torrt ut. (Efter 3-10 skiddagar beroende på hur hårt det är i backen) Strykjärn (vallajärn är att föredra), paraffin, plassickel och en borste är vad som behövs. Swix har en liten broschyr som beskriver hur det hela går till. </p><p></p><p>Dessutom lämnar jag in skidorna en gång varje gång säsong för en riktig kant-,plan- och diamantslipning. Det kostar ca: 300:- men skidorna blir som nya och det är en ren fröjd att dra utför en isig pist!</p><p></p><p>Med detta underhåll håller sig skidorna mycket fräscha (på undersidan) och håller i många år... om man inte knäcker dem i en pipe eller puckel!</p><p></p><p>MVH/ Mountain Man</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5664, member: 10565"] Ett enkelt sätt att hålla skidorna fräscha är att med jämna mellanrum "dra" av stålkanterna med en brynsten. Dra först längs kanten på utsidan och vinkla stenen något inåt. Gör ett eller ett par drag tills stenen löper jämnt och alla "grader" försvunnit. Ta sedan undersidan där stenen vinklas något utåt (hängning av kant) och dra på samma sätt. Denna behandling kan inte jämföras med en riktig slipning men gör att stålkanten håller sig förvånansvärt fräsch. Framförallt är det mycket enkelt att utföra och risken att misslyckas minimal. Jag avråder med bestämdhet från användande av någon grövre fil eller kantslip om man inte vet exakt vad man håller på med... För övrigt brukar jag valla mina skidor med jämna mellanrum när belaget börjar se torrt ut. (Efter 3-10 skiddagar beroende på hur hårt det är i backen) Strykjärn (vallajärn är att föredra), paraffin, plassickel och en borste är vad som behövs. Swix har en liten broschyr som beskriver hur det hela går till. Dessutom lämnar jag in skidorna en gång varje gång säsong för en riktig kant-,plan- och diamantslipning. Det kostar ca: 300:- men skidorna blir som nya och det är en ren fröjd att dra utför en isig pist! Med detta underhåll håller sig skidorna mycket fräscha (på undersidan) och håller i många år... om man inte knäcker dem i en pipe eller puckel! MVH/ Mountain Man [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Fixa skidorna
Tillbaka
Topp