Fixa till topsheet

Leafy

Aktiv medlem
Fixa till topsheet
Har ett par Atris som har råkat ut för allt från barnskidor, hårda isvallar, transport på flak till och från backe utan väska m.m.

Allt under en veckas tid i Lofsdalen nu v.4, med ett sisådär snölager.

De ska lämnas in för en liten spabehandling av kanter och belag men jag tänkte fixa till topsheetet själv innan det frasar upp sig mer.

Tänker jag rätt här, en liten lätt touch av slippapper för att jämna till och sen täcka skadorna med lite epoxy så det håller i sig iaf tills nästa gång man råkar ut för barnskidor och dålig snö.

Förövrigt rätt ömtåligt topsheet på de här skidorna 🙄

Tack på förhand.
20250126_115746.webp20250126_115737.webp20250126_115701.webp

Fixa till topsheet
Ja lite epoxy på större skadorna är aldrig fel, skyddar mot att fukt tränger in.

Jag monterade om ett par slitna skidor för några år sen. Drog då på ett lager klarlack, såg ut som nya men höll rätt dåligt.

Fixa till topsheet
Det är jätte lätt att fixa och kostar nästan inget köpte allt jag behövde från biltema för 200kr

1: Första jag gjorde var att skära bort alla ojämna kanter så det blir raka och fina linjer (tro mig gjorde ont i själen när jag gjorde det men tycker resultatet blev väldigt bra)

2: tejpa med maskeringstejp runt om området du ska jobba på

3: slipa ner med finkornig sandpapper så det blir slätt och fint

4: fyll i med epoxy (express epoxy 3 g biltema en röd behållare)

5 låt härda minst 24h

6: om det behövs slipa ner ojämnheter om det finns

7: tuta och kör

Fixa till topsheet
Som andra redan skrivit, epoxy är din vän. Vill du få den svart så kan någon droppe svart akrylfärg (vanlig hobby-akrylfärg) göra susen, så blir det ännu snyggare. Har laminerat en pilbåge till ungarna med glasfiberväv och epoxy som jag gjorde just så, fungerade kanon men ta bara just så mycket att du får färg. För mycket akryl i kan försämra härdning.

Tillbaka
Topp