Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Fladdriga skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1292183" data-attributes="member: 144594"><p>Mycket intressant knäckfråga faktiskt som det vore intressant att försöka komma litet längre med.</p><p>Min tanke och erfarenhet (som hygglig gubb-åkare som aldrig tävlat eller varit skidlärare) är att så länge skidans radie inte är lång, och skidan inte är för styv, så bör det inte vara ngt avgörande problem att skidan är bredare (inom rimliga gränser). Visst tar det någon bråkdels sekund längre att kantställa skidan men det borde ju inte vara problem om man inte sysslar med mycket snabb svängväxling, och diskussionen gäller ju nybörjare/medelåkare. Den som sladdar gör det väl inte med plana skidor heller?</p><p></p><p>Visst, just denna skida är 98 mm i midjan och ingen "noodle" och nånstans märks det ju. Men för egen del har jag t ex <em>mycket </em>lättare att i hård pist kantställa och göra en skärande sväng med mina mjuka Soul7 (ej HD) med 106 mm midja än brorsans stenhårda SL-skidor som har 68 mm midja. Utom i högre farter, då börjar mina... fladdra iofs. Hmmm. Men det beror ju på att just dessa är mycket mjuka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1292183, member: 144594"] Mycket intressant knäckfråga faktiskt som det vore intressant att försöka komma litet längre med. Min tanke och erfarenhet (som hygglig gubb-åkare som aldrig tävlat eller varit skidlärare) är att så länge skidans radie inte är lång, och skidan inte är för styv, så bör det inte vara ngt avgörande problem att skidan är bredare (inom rimliga gränser). Visst tar det någon bråkdels sekund längre att kantställa skidan men det borde ju inte vara problem om man inte sysslar med mycket snabb svängväxling, och diskussionen gäller ju nybörjare/medelåkare. Den som sladdar gör det väl inte med plana skidor heller? Visst, just denna skida är 98 mm i midjan och ingen "noodle" och nånstans märks det ju. Men för egen del har jag t ex [I]mycket [/I]lättare att i hård pist kantställa och göra en skärande sväng med mina mjuka Soul7 (ej HD) med 106 mm midja än brorsans stenhårda SL-skidor som har 68 mm midja. Utom i högre farter, då börjar mina... fladdra iofs. Hmmm. Men det beror ju på att just dessa är mycket mjuka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Fladdriga skidor
Tillbaka
Topp