Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Fladdriga skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TheSweetSpot" data-source="post: 1292224" data-attributes="member: 118560"><p>Hej! </p><p></p><p>Kul att då åker i Hemavan. Det är de backar som jag är uppväxt med. </p><p></p><p>Jag har själv aldrig åkt de skidor du har men jag läser på Alpingaragets beskrivning av Black Crows Camox Birdie att de har "[k]lassiskt spann under foten kompletterat med rocker i tip och tail..." Jag tror att det kan vara där du har problemet med att du upplever det som att skidorna fladdrar. Jag upplever det med mina gamla G3 Synapse (som har full rocker). När man får upp farten med ett par skidor med rocker så tenderar toppen på skidan (egentligen den del av skidan som är rocker) att vibrera så länge man inte hela tiden har skidan kantställd. Det gäller särskilt skidor som är lite mjukare. </p><p></p><p>Om du har möjlighet att låna, köpa eller hyra ett par pistskidor, d v s ett par skidor garanterat utan rocker så kan du se om de skidorna uppträder på samma sätt. För övrigt så rekommenderar jag att du alltid åker med skidan på kant när du åker i hög fart i backen med ett par skidor med (mycket) rocker. Dels är det roligare men så är det också säkrare. </p><p></p><p>Angående att lära sig rätt teknik så har Friflyt.no en väldigt bra serie med Eirik Finseth (skidåkare i filmen Supervention 2). Den går igenom i detalj vad man bör tänka på när man lär sig att åka skidor, bland annat skärande svängar i hög fart. Tyvärr kräver den att man har abonnemang på Friflyt och det är lättare att förstå Eirik om man kan norska. Det finns naturligtvis väldigt många andra som har videor ute på nätet som visar tips om hur man åker med rätt teknik. </p><p></p><p>Och +1 på att träna styrka som [USER=161297]pd[/USER] rekommenderar ovan. Enklaste, men tråkigaste, är att gå upp och ner i en trappa med 10-15 kg vikt i en ryggsäck eller en viktväst 30-60 minuter en till tre gånger i veckan. Jag har gjort det som försäsongsträning några år och brukade då ha med en telefon med favoritteveserien för att inte bli helt uttråkad. </p><p></p><p>Precis som [USER=161297]pd[/USER] så har jag tränat skärande svängar i gröna (och blåa) backar. Det är ett väldigt bra sätt att hålla nere farten men samtidigt sträva efter att alla svängar (och båda skidor) ska vara helt skärande. I brantare backar blir annars farten väldigt hög om man hela tiden ligger på skär. I Hemavan körde jag med mina barn i Familjebacken i Centrumliften när de skulle lära sig skärande svängar. Vill du åka i snabbare lift (läs: få fler åk och höjdmeter under dagen) så kan du åka halva Mellanbacken och sedan växla till Björkbacken (om den är pistad) för att få en bra lutning hela vägen. Prinsen är annars en favorit hos mina barn (ungdomar) numera. Den har ett brantare hang som utmanar en om man vill hålla sig till att köra skärande svängar, men har i övrigt en bra lutning hela vägen. </p><p></p><p>Lycka till och hoppas att du får ordning på dina skidor och dina svängar. </p><p></p><p>/Le Prick Sportíf </p><p> </p><p>PS. Skulle du vara i Hemavan vecka 7 så är jag där då om du vill få tips. PM:a mig i så fall.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TheSweetSpot, post: 1292224, member: 118560"] Hej! Kul att då åker i Hemavan. Det är de backar som jag är uppväxt med. Jag har själv aldrig åkt de skidor du har men jag läser på Alpingaragets beskrivning av Black Crows Camox Birdie att de har "[k]lassiskt spann under foten kompletterat med rocker i tip och tail..." Jag tror att det kan vara där du har problemet med att du upplever det som att skidorna fladdrar. Jag upplever det med mina gamla G3 Synapse (som har full rocker). När man får upp farten med ett par skidor med rocker så tenderar toppen på skidan (egentligen den del av skidan som är rocker) att vibrera så länge man inte hela tiden har skidan kantställd. Det gäller särskilt skidor som är lite mjukare. Om du har möjlighet att låna, köpa eller hyra ett par pistskidor, d v s ett par skidor garanterat utan rocker så kan du se om de skidorna uppträder på samma sätt. För övrigt så rekommenderar jag att du alltid åker med skidan på kant när du åker i hög fart i backen med ett par skidor med (mycket) rocker. Dels är det roligare men så är det också säkrare. Angående att lära sig rätt teknik så har Friflyt.no en väldigt bra serie med Eirik Finseth (skidåkare i filmen Supervention 2). Den går igenom i detalj vad man bör tänka på när man lär sig att åka skidor, bland annat skärande svängar i hög fart. Tyvärr kräver den att man har abonnemang på Friflyt och det är lättare att förstå Eirik om man kan norska. Det finns naturligtvis väldigt många andra som har videor ute på nätet som visar tips om hur man åker med rätt teknik. Och +1 på att träna styrka som [USER=161297]pd[/USER] rekommenderar ovan. Enklaste, men tråkigaste, är att gå upp och ner i en trappa med 10-15 kg vikt i en ryggsäck eller en viktväst 30-60 minuter en till tre gånger i veckan. Jag har gjort det som försäsongsträning några år och brukade då ha med en telefon med favoritteveserien för att inte bli helt uttråkad. Precis som [USER=161297]pd[/USER] så har jag tränat skärande svängar i gröna (och blåa) backar. Det är ett väldigt bra sätt att hålla nere farten men samtidigt sträva efter att alla svängar (och båda skidor) ska vara helt skärande. I brantare backar blir annars farten väldigt hög om man hela tiden ligger på skär. I Hemavan körde jag med mina barn i Familjebacken i Centrumliften när de skulle lära sig skärande svängar. Vill du åka i snabbare lift (läs: få fler åk och höjdmeter under dagen) så kan du åka halva Mellanbacken och sedan växla till Björkbacken (om den är pistad) för att få en bra lutning hela vägen. Prinsen är annars en favorit hos mina barn (ungdomar) numera. Den har ett brantare hang som utmanar en om man vill hålla sig till att köra skärande svängar, men har i övrigt en bra lutning hela vägen. Lycka till och hoppas att du får ordning på dina skidor och dina svängar. /Le Prick Sportíf PS. Skulle du vara i Hemavan vecka 7 så är jag där då om du vill få tips. PM:a mig i så fall. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Fladdriga skidor
Tillbaka
Topp