Flex i pjäxor

Johan_Stralfors

Ny medlem
Flex i pjäxor
Tjena, jag hade tänkt köpa ett par nya pjäxor, men är inte säker på ungefär vilket flex jag ska ha. Jag tänker åka rätt mycket offpist med dem och även hoppa en del. Självklart ska de fungera bra i pist, men jag behöver inte ha stenhårda racing pjux.

Så tipsa mig om ungefärliga flexintervall för en freeride åkare.

Flex i pjäxor
Det skiljer jätte mkt mellan märkerna det går inte att jämföra olika märkes flex. Om du skal åka aktiv freeride så borde du ha enligt salomons flex kan jag väl erkomender ca 100 men det kan jag ju inte säga till dig. allt beror på hur stor du är vad för lagg du har vart du åker och hur mkt. Åk in till alpingaraget så får de hjälpa dig.

Flex i pjäxor
Jag skulle föredra mjuka pjäxor så att man slipper krossa benhinnorna varje gång man ramlar, men nu är man ju en tävlings åkare tillsvidare

Flex i pjäxor
Jag vet inte om mitt tankesätt är rätt...

Men jag kör i alla fall med riktigt hårda pjäxor som dessutom är ett nummer för små...

Anledning: Försöka öka kontakten med skidorna. Om man har mjuka pjäxor så reagerar ju inte skidan direkt. Att jag har gått ner i storleken hör ju till samma sak, foten ska ju inte röra sig det minsta lilla i pjäxan, då tappar man ju lite av kontakten till skidorna... Nackdelen är ju att tårna brukar dunka de första åken innan de domnar bort. Sen får man ligga och skrika lite när man tar av sig pjäxan...

Hmm, men då åker jag ju med tunna skinnhandskar när jag är ute med hojen i minusgrader oxå... Brukar prioritera kvalitet, glädje och upplevelse före bekvämligheter...

Tillbaka
Topp