Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fluff skidor som funkar att skutta med.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Utter" data-source="post: 388725" data-attributes="member: 1008"><p>Efter tre dagars åkning i 40-50cm lössnö i en nordisk skidort (ni kommer snart få se vilken här på freeride) på de nya Goodha 114 så har jag kommit fram till följande:</p><p>De är oerhört lättåkta, lätta och flyter på mycket fint. Testade dom mot ett par Dynastar Legend XXL, skillnaden var ungefär det väntade. Legenderna gick på som på räls, något tungstyrda men mycket fint flyt. Goodhan däremot var mycket mer lekfull och styrde precis dit man ville hela tiden. Flytet i djup lössnö var fullt tillräckligt men XXL vann ytterst lite på grund av sin oerhört höga nos och 4 cm längre längd (+ att de inte har någon twintip).</p><p>Goodhan hade en mycket mer "surfig" känsla och gick smidigt i skogen där 90% av åkningen bedrevs.</p><p>Som min gode vän och Legendägare beskrev det; "Legenden är underbar när du står på toppen av ett stort alp-åk med stora ytor och varierande före, i alla andra lössnösitutioner har man hellre en skida som 114, lekfull med surfkänsla och twintip, smidig, lätt och bra flyt." (Han testade dom givetvis.)</p><p>Testade även lite baklängeslandningar och -åkning, får man bara in tekniken funkar det fint, men Goodha 191 med sin gigantiska bakända lämpar sig bättre.</p><p></p><p>Fick inte riktigt testa dom i pisten då det var alldeles för bra utanför. Men de få svängarna jag tog i den mjuka natursnön kändes helt ok, givetvis lite långsam kant till kant, men konstigt vore det annars med 114 i midjan. Ska åka lite konstsnöpist på dom i helgen här hemma i Åre så återkommer jag med utförligare info.</p><p></p><p>Jag monterade mina två centimeter <strong>bakom</strong> fr markeringen och detta verkade utmärkt för lössnöåkning. Det är möjligt att jag tappar lite kvickhet i pisten på detta dock.</p><p></p><p>Är det någon som undrar något mer så är det bara att fråga, och befinner sig nån i Åre så är det bara att höra av sig så får ni testa dom (har 319mm sula på pjäxorna och hyrbindningar på en mjuk 191:a och en 181:a).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Utter, post: 388725, member: 1008"] Efter tre dagars åkning i 40-50cm lössnö i en nordisk skidort (ni kommer snart få se vilken här på freeride) på de nya Goodha 114 så har jag kommit fram till följande: De är oerhört lättåkta, lätta och flyter på mycket fint. Testade dom mot ett par Dynastar Legend XXL, skillnaden var ungefär det väntade. Legenderna gick på som på räls, något tungstyrda men mycket fint flyt. Goodhan däremot var mycket mer lekfull och styrde precis dit man ville hela tiden. Flytet i djup lössnö var fullt tillräckligt men XXL vann ytterst lite på grund av sin oerhört höga nos och 4 cm längre längd (+ att de inte har någon twintip). Goodhan hade en mycket mer "surfig" känsla och gick smidigt i skogen där 90% av åkningen bedrevs. Som min gode vän och Legendägare beskrev det; "Legenden är underbar när du står på toppen av ett stort alp-åk med stora ytor och varierande före, i alla andra lössnösitutioner har man hellre en skida som 114, lekfull med surfkänsla och twintip, smidig, lätt och bra flyt." (Han testade dom givetvis.) Testade även lite baklängeslandningar och -åkning, får man bara in tekniken funkar det fint, men Goodha 191 med sin gigantiska bakända lämpar sig bättre. Fick inte riktigt testa dom i pisten då det var alldeles för bra utanför. Men de få svängarna jag tog i den mjuka natursnön kändes helt ok, givetvis lite långsam kant till kant, men konstigt vore det annars med 114 i midjan. Ska åka lite konstsnöpist på dom i helgen här hemma i Åre så återkommer jag med utförligare info. Jag monterade mina två centimeter [b]bakom[/b] fr markeringen och detta verkade utmärkt för lössnöåkning. Det är möjligt att jag tappar lite kvickhet i pisten på detta dock. Är det någon som undrar något mer så är det bara att fråga, och befinner sig nån i Åre så är det bara att höra av sig så får ni testa dom (har 319mm sula på pjäxorna och hyrbindningar på en mjuk 191:a och en 181:a). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fluff skidor som funkar att skutta med.
Tillbaka
Topp