Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
flygplans snow racer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BuckeL" data-source="post: 919224" data-attributes="member: 77678"><p>Svårt ja, men chansen för er att lyckas försvinner direkt om formen inte är rätt. Och en låda är väl så långt ifrån aerodynamisk som man kan komma. Ni kanske inte tänkt på det men det finns en anledning varför riktiga flygplan ser ut som dom gör. </p><p></p><p>Principen är enkel, Lyftkraften måste övervinna flygplanets tyngd och "farten" framåt måste övervinna motståndet som flygplanet skapar genom luften. Lyftkraft uppnås av flygplanets vingar som är byggda på så sätt att luft strömmar snabbare över ovansidan än undersidan, vilket skapar ett undertryck över vingen samt övertryck under vingen och på så sätt kan flygplanet flyga. (Detta e en väldigt förenklad förklaring men den passar nog bättre till en 11-åring än lyftkraftsformeln som jag fick lära mig under min pilotutbildning) Här är ett klipp jag snabbt hitta som förklarar det:</p><p></p><p>[MEDIA=youtube]_rQAUHSTJIQ[/MEDIA]</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BuckeL, post: 919224, member: 77678"] Svårt ja, men chansen för er att lyckas försvinner direkt om formen inte är rätt. Och en låda är väl så långt ifrån aerodynamisk som man kan komma. Ni kanske inte tänkt på det men det finns en anledning varför riktiga flygplan ser ut som dom gör. Principen är enkel, Lyftkraften måste övervinna flygplanets tyngd och "farten" framåt måste övervinna motståndet som flygplanet skapar genom luften. Lyftkraft uppnås av flygplanets vingar som är byggda på så sätt att luft strömmar snabbare över ovansidan än undersidan, vilket skapar ett undertryck över vingen samt övertryck under vingen och på så sätt kan flygplanet flyga. (Detta e en väldigt förenklad förklaring men den passar nog bättre till en 11-åring än lyftkraftsformeln som jag fick lära mig under min pilotutbildning) Här är ett klipp jag snabbt hitta som förklarar det: [MEDIA=youtube]_rQAUHSTJIQ[/MEDIA] Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
flygplans snow racer
Tillbaka
Topp