försäkring utöver hemförsäkring om man druttar omkull på berget eller på orten

Wangler

Aktiv medlem
Hej :)
måste lugna ner min flickvän.

jag har åkt utomlands i snart 40 år på både skidresor och andra former av resor
det jag har med mig är mitt pass
sen har jag förlitat mig på min hemförsäkring
nu påtalar min flickvän en liten text som står på en biljett ifrån en av de större researrangörerna vi ska åka med.

det står att man inte ska glömma å ta med sig sitt Eoropeiska sjuförsäkringskort....som ger mig rätt till sjukvård i andra eu/ess länder..
ett sånt har jag aldrig haft med mig.....

har förvisso aldrig hänt något.. peppar peppar..

nu åker vi på fredag och hon är orolig för att jag sagt att det löser sig ändå även om du inte har den där lappen med dig..

är jag naivt korkad?
är hon onödigt orolig?

tycker mig känna att både hemförsäkringar och allt man har räcker gott å väl.

Wangler

Aktiv medlem
Även om du inte har ditt kort med dig har du samma rättigheter till vård som EU-kortet ger.

Om du är utomlands och blir akut sjuk men inte har ditt EU-kort till hands, kan du eller din vårdgivare kontakta oss på telefonnummer +46 771-524 524 för att få ett Provisoriskt intyg om innehav av EU-kort.

mitt egna googlande svarade på min egna fråga :)

så debatten kan istället fortsätta i tråden om onödiga extraförsäkringar vi köper på oss....

xQubeZ

Aktiv medlem
Nu beror ju detta på vad för skidåkning du gör men vissa hemförsäkringar slutar gälla ifall du befinner dig över en speciell höjd. De flesta lär ha en gräns på 4000-5000m och vistas du över det gäller inte försäkringen. Nu är det ju sällan skidåkning är på de höjderna. Men kan vara värt att läsa på så de inte har fler begränsningar såsom off-pist åkning osv som kanske inte gäller som standard.

Är man dock medlem i svenska klätterförbundet täcks ”skidalpinism” och all form av klättring upp till 6000m och är generellt sätt en väldigt bra försäkring om du vistas i bergen.

Wangler

Aktiv medlem
ja det förstås :) självklart finns det klausuler i alla försäkringar och ser det du skriver som det lilla extra. höjder är jag inte så oroad över men det var en bra förklaring och just de som sysslar med sådan form av klättring/åkning har nog bra koll på det

minns själv sådana sägner och mer eller mindre sanningsenliga historier från skidkompisar under 80-90talet som ramlade å slog sig i offpisten och enligt dessa fabler så kröp de själva eller med hjälp av vänner blev utburna till pisten för att försäkringen skulle gälla :).

min flickväns oro var mer av byråkratiskt karaktär kring att om du inte har ett kort i fickan när du gör illa så får du som svensk ingen hjälp.. medan jag mer lever i tron av att du måste ändå ringa och maila runt till försäkringsbolag och andra så att ett kort i fickan eller inte löser vi nog

IT-Milan

Ny medlem
Kortversion: en snårskog.

Inte så kort version: under osvenska förhållanden rekommenderas ofta ansvarsskydd. Ska inte förväxlas med kostnad för juridiskt ombud (ansvar är utifall att den försäkrade blir typ påkörd av någon som har munviga advokater och därmed befunnen ersättningsskyldig... :))

Ansvar brukar ingå i hemförsäkringen, fast oftast beskrivs det inte i resemomentet utan under något helt tredje, och långt ifrån klart (worst case är kryptiska PDF-sidor med jurist- och byråkratprosa...)
Det som kan skilja mellan bolag är ffa maxbelopp vid skada, självrisk, exakt täckning, och om det finns begränsningar i sådant vid ev skada utanför Sverige.
Man kan höra vad ens bolag "menar med det finstilta" och sedan ev kolla med Konsumenternas Försäkringsbyrå om det finns något rimligt tillägg att köpa någonstans som täcker det som ev fattas. Jag skulle tro att särskilt utanför EU/EES är det säkrast så. Good luck. ;)

Wangler

Aktiv medlem
haha ja snårskog...
minns ett dokument om ansvar jag skrev på i Kanada vid en helikopterskidåkning...
vi var i Golden och skulle åka lite heliski..
jag fick först läsa ett dokument på 1 miljard sidor.. sen skriva på..
sen när dem förstod att jag just den här dagen valde snowboard istället för skidor så fick jag en bunt till med dokument..

slutsummeringen var enkel..

jag skrev egentligen på att vad som än händer så är det mitt eget fel..
och det finns inget ansvar what so ever på företaget eller Kanada för den delen.....

:)

men det var fantastisk åkning

gubbfan

Aktiv medlem
Om vi håller oss till Eu land har vi fri sjukvård på allmänt sjukhus. Då underlättar det naturligtvis om man har kortet med sej. Men och åter men, skadar man sej eller blir sjunk på en skidort ligger ju oftast det allmänna sjukhuset på något helt annat ställe. På skidorterna är det alltså i första hand privatkliniker och dom har inget som helst intresse att bedriva gratissjukvård. Det är alltså plånboken som gäller.
Ett par exempel ur min egen värld.
Min fru blev påkörd bakifrån i Österrike och bröt armen. Vi tog oss ner till närmaste klinik för egen maskin detta var i Zurs, vi var på en dagstur från ST Anton. Utomordentligt bemötande på en fantastisk klinik av en riktig idrottsläkare, dom är ju vana, ingen svensk glesbygdsvårdcentral här inte. Gips och värktabletter och naturligtvis betala. Det hamnade någonstans på 8 000 sv kronor Röntgen gips och ett återbesöket med ytterligare röntgen

Vid ett annat tillfälle blev jag "påkörd av ett träd" 2 revben rök jag tog mej ner till ortens läkare. Samma visa utomordentligt bemötande och proffsigt. Också detta i Österrike

Nästa fall i Frankrike
Jag blev akutsjuk behövde omedelbart träffa en läkare befarad blindtarm som spökade, gick till bydoktorn fick hjälp och efter 2 besök med medikamenter ordnade det hela. Betala kontant. vid inget av fallen var vårdgivaren intresserad av vårt Svenska eller rättare sagt eu kort.

I fall 1 och 2 handlades det hela av vårt försäkringsbolag som utan att ifrågasätta kostnader och kvitton betalade ut ersättning inom en vecka. till och med semesteravbrott fick vi .Det var ju olycksfall som innefattades av vår resplusförsäkring.

i fall 3 var det sjukdom och då blir det knepigare min kostnad kostnad in alles 75 Euro rena rean tyckte jag. Men vid sjukdom är det vår kära försäkringskassa som skall betala och man får redovisa kostnader, där sitter en tjänsteman som måste göra rätt och visa att han eller hon är oumbärlig.
Denna handledning tog nästan 5 månader trots flera påstötningar och säkert tusentals kronor i handläggningskostnader för att jag i slutändan skulle bli ersatt med mina kostnader minus den patientavgift för läkarbesöket och kostnaderna för de piller jag fick. Tror jag fick 300 kronor. Skrattretande!

Kontentan. Låt bli att bli påkörd eller trilla eller bli sjuk Men se till att ha en täckande hemförsäkring som även innefattar ansvar, men försäkringen gäller bara dem som är skrivna på adressen. Ta med kortet om ni tänker hamna på allmänt sjukhus, om inte fyll plånboken.
Men händer en olycka kontakta alltid Sos international så tar dom hand om eventuella problem.

Detta var alltså missöden som kan hända inom skidområdet och vid nyktert tillstånd.
Men ligger man skadad långt ute i opisten och behöver räddning kan andra regler gälla.

Själv tecknar jag alltid den Österrikiska Bergrettungs försäkring. Den kostar 28 Euro och gäller för alla familjemedlemmar. Motsvarigheten i Frankrike är ju Catre Neige men den är dyrare.
Ha så kul

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
gubbfan sa:
Själv tecknar jag alltid den Österrikiska Bergrettungs försäkring. Den kostar 28 Euro och gäller för alla familjemedlemmar. Motsvarigheten i Frankrike är ju Catre Neige men den är dyrare.
Ha så kul
Finns det någon motsvarighet i Italien och Schweiz?

carl_couloir

Aktiv medlem
pd sa:
gubbfan sa:
Ha så kul
Finns det någon motsvarighet i Italien och Schweiz?
för Schweiz finns air-glaciers.ch som kostar 35chf om jag inte minns helt fel.....
Tar några dagar innan den inplastade papperslappen trillar ner i brevlådan dock

/C

Danatt

Medlem
Hej. Länsförsäkringar Skåne har inga begränsningar i höjd eller om man är utanför repen eller inte. Tror dock inte man får tävla. Vet inte i vilken utsträckning dessa regler gäller övriga Länsförsäkringsbolsg, ring och kolla

Wangler

Aktiv medlem
Tack Gubbfan för en bra rapport om vad som kan hända.
Precis som jag resonerat och förstått.
Cash is King..
Sen kan man ju alltid efteråt följa upp med försäkringar och försäkringskassa mm.
Min flickväns och min egna försäkring är som 99.5% av alla i Sverige. Dvs riktigt bra i just Sverige.
På yngre dagar eller på resor med mina skidkompisar hade jag absolut tecknat Bergretyungs. Finns en risk att min flickvän nu vill ta den .så det var ett bra tips.
Men nu när det blir en vecka med flickvän i förhoppningsvis solig pist och ett glas bubbel till lunch så oroar hon sig mer för den vanliga charterresenärens olyckor.
SOS international har jag bara hört gott om och så länge man vet var man är påväg och att de flesta kostnaderna man lägger ut cash kan återhämtas via förvisso långa samtal och mailväxlande mellan försäkringsbolag och försäkringskassa mm så håller jag mig till ditt råd..

Dvs drutta inte omkull för än du kommer till Arlanda igen ?

gubbfan

Aktiv medlem
Så vitt jag vet har alla sk. Offpistförsäkringar snarlika villkor. De gäller worldwide.
Att jag slår ett slag för Bergrettung är för att berg räddarna är alpinister som jobbar ideelt och det är värt att stödja. Litet som fjällräddarna i Sverige.
Schweiz har sin Rega och Frankrike SAF och även Carte Beige. Olika förbund såsom Klätterförbundet har klubbegna lösningar. Österrikiska Alpenverein har sin Franska CAF har sin men dessa är ju mer rena räddningsförsäkringar.
Tidigare hade jag alltid SAF som står för Socite Arienne Francaise. Som är den franska motsvarigheten till Air Glacieres. Men betydligt dyrare.
Det är ju bla de företagen som står för heliräddningar.
En vän till mej fick efter en lavinolycka i Schweiz med en stor sökinsats enorma krav på sej ekonomisk. Räddningen förutom livet var att en av dessa försäkringar tog kostnaden
Men nu är vi ju utanför ämnet Svenska sjukkortet.
Men som alltid läs det finstilta som alltid finns på de olika företagens hemsidor.

Amiraya

Medlem
I Schweiz är det rega.ch som gäller om man vill försäkra sig om att kunna bli hämtad med helikopter oavsett om man är i pisten eller utanför.

Kostar 30 Franc för en eller 70 Franc för hela familjen.

/Lars

IT-Milan

Ny medlem
Wangler sa:
haha ja snårskog...
minns ett dokument om ansvar jag skrev på i Kanada vid en helikopterskidåkning...
vi var i Golden och skulle åka lite heliski.. (…) slutsummeringen var enkel..
och det finns inget ansvar what so ever på företaget eller Kanada för den delen..... :)
Är du utstationerad eller studerar i Quebec så ska ditt EU-kort från FK gälla, fast bara där. M a o, åker du så långt västerut som B C så får du inte göra dig mer illa än att du orkar ta dig 4-5 flygtimmar eller 80 busstimmar till doktorn i QC och hålla god min där. Skogshuggarhumor, typ... :)

Wangler

Aktiv medlem
IT-Milan sa:
Wangler sa:
haha ja snårskog...
vi var i Golden och skulle åka lite heliski.. (…) slutsummeringen var enkel..
och det finns inget ansvar what so ever på företaget eller Kanada för den delen..... :)
Är du utstationerad eller studerar i Quebec så ska ditt EU-kort från FK gälla, fast bara där. M a o, åker du så långt västerut som B C så får du inte göra dig mer illa än att du orkar ta dig 4-5 flygtimmar eller 80 busstimmar till doktorn i QC och hålla god min där. Skogshuggarhumor, typ... :)
Hahaha...:)
Påminner om min exfrus morfar..
En seg bonde utanför Sundsvall som en dag när vi var på besök klippte av sig 4 fingrar på svarven på gården...
Exfru skrek å sprang omkring...
Jag sprang å hämtade bilen medan mormor ringde sjukhus eftersom morfar tyckte det var onödigt med ambulans....
Tillslut satt alla i bilen å väntade på morfar..
Han gick nämligen först upp å in i huset å rakade sig å satte på sig sin fina skjorta.
Vi skulle ju in till Sundsvall å det var inte varje dag han kom i till stan ?

Mizze

Aktiv medlem
Om du behöver det blå kortet eller inte beror på var du ska. Jag har fått frågan runt sju av tio gånger vid skada. Men ladda med cash och lokal bergräddningsförsäkring. Jag drog en axel ur led och åkte skoter plus ambulans, fick axeln röntgad, rättlagd och röntgad igen, komma på återbesök och några I-see-dead-people-piller till det facila priset av 1200 € i Österrike. Den gången (för övrigt första och enda gången) hade jag ingen bergrettung versicherung. Miss, kan man säga, för transporten gick på 140 €.

Kaskar

Aktiv medlem
Varje gång man använder sin försäkring så lär man sig något nytt.
Jag lärde mig för två år sedan när jag var i Schweiz att om man bryter handleden och doktorn inte ordinerar vila så ser försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) inte någon anledning att ersätta dig för några eventuella förluster eller kostnader som uppstår.
Eftersom jag inte behövde någon vila så kunde jag ju fortsätta min semester som inget hade hänt...

Bohica

Aktiv medlem
Wangler sa:
minns själv sådana sägner och mer eller mindre sanningsenliga historier från skidkompisar under 80-90talet som ramlade å slog sig i offpisten och enligt dessa fabler så kröp de själva eller med hjälp av vänner blev utburna till pisten för att försäkringen skulle gälla :).
Är det en sägen? Jag lever efter detta idag. Hahaha :D

Wangler

Aktiv medlem
Bohica sa:
Wangler sa:
Är det en sägen? Jag lever efter detta idag. Hahaha :D
Sägner...Fabler och historier runt lägerelden skapar LEGENDER.

Du är en av Legenderna :)
Att kunna tittulera sig som Legend är stort.

bliparne

Medlem
Finns det något standard mot-kontrakt mot ex heliskiföretagen?

Bergrettung Tirols räddningsförsäkring täcker all sökning, bärgning (med helikopter) i ett år i hela världen för 28 EUR för hela familjen...

Sägner...Fabler och historier runt lägerelden skapar LEGENDER.

Du är en av Legenderna :)
Att kunna tittulera sig som Legend är stort.
En av mina polare drog av både led- och korsband när han körde telemark off-piste här i St Anton för tre år sedan och eftersom hans försäkring inte täckte räddning utanför pisten släpade han sig 1,5 km för att komma in i pisten och kunde sen tillkalla räddning. Ingen skröna utan verklighet för att spara cirka 25 000 kr som en hämtning hade kostat.

Pillard

Aktiv medlem
Varje gång jag läser såna här trådar blir jag lite nojjig och så börjar jag titta på om man inte skulle köra hängslen och livrem genom att köra lite extraförsäkring men så ringer jag Länsförsäkringar och får alltid typ samma svar. Vi ersätter allt. Det märkliga är att jag alltid tänker att de måste missa något. Deras undantag är ju om man varit uppenbart oaktsam och med det menar de att man gått emot pistörer/guide och deras råd. Att man åkt utanför rena avspärrningar (så länge man håller sig i Europa har vi ju inte sådant).

Vi har Trygg Hansa och jag litar inte helt på att de skulle täcka räddning om man passerat skyltar som varnar för laviner och när det är 3 eller högre på lavinskalan. Därför tänker jag att 300 spänn per år för familjen för en försäkring som gäller i hela världen för räddning både i berg och på hav (typ problem vid kajakturer) är en riktigt billig peng...

Pillard

Aktiv medlem
Värt att tillägga att jag utgår ifrån enveckasresor. Är man borta längre än 45 dagar förändras det ju

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp