Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1210779" data-attributes="member: 175247"><p>Frågan är bara hur många biltimmar man tycker det är värt att lägga på vad resmålet har att erbjuda.</p><p>Till Alperna brukar vi ta en övernattning på vägen ner och man gör resan till en del av semestern. I varje stad/by i södra halvan av Tyskland finns det ett mysigt Gasthaus med en trevlig restaurang att avsluta första kvällen på.</p><p>När vi ska hem startar vi kl 8 på morgonen och är hemma sent på kvällen samma dag, inkl. restaurangstopp för lunch och middag.</p><p></p><p>Om vi då t ex jämför Åre vs. Zillertal (med samma restid).</p><p>I Zillertal finns det tre olika skidområden med ca. 150 km pist i varje, Zillertal Arena (Zell am Ziller - Gerlos - Königsleiten), Zillertal 3000 (Mayrhofen - Finkenberg - Lanersbach), Hochzillertal (Kaltenbach - Hochfügen). Och därtill som fjärde område Hintertuxglaciären med 59 km pist och riktigt bra backar. Allt på samma liftkort och omväxling varje dag.</p><p>I Zillertal Arena kan man köra 1.925 fallhöjdsmetrar i ett svep, rött nästan hela vägen och lite svart på slutet.</p><p></p><p>Tillbaka till Sverige:</p><p>Diskussionen i kväll fick mig att inse att Vemdalen nog är ett vettigt alternativ. Någorlunda fallhöjd och längd på backar med lagom lutning. Tre olika skidområden att dela upp dagarna på. Bilkörning utan övernattning och man kommer fram tidig kväll och inte mitt i natten.</p><p>Hade Åre legat på samma avstånd hade jag valt det.</p><p></p><p>Tack för alla synpunkter!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1210779, member: 175247"] Frågan är bara hur många biltimmar man tycker det är värt att lägga på vad resmålet har att erbjuda. Till Alperna brukar vi ta en övernattning på vägen ner och man gör resan till en del av semestern. I varje stad/by i södra halvan av Tyskland finns det ett mysigt Gasthaus med en trevlig restaurang att avsluta första kvällen på. När vi ska hem startar vi kl 8 på morgonen och är hemma sent på kvällen samma dag, inkl. restaurangstopp för lunch och middag. Om vi då t ex jämför Åre vs. Zillertal (med samma restid). I Zillertal finns det tre olika skidområden med ca. 150 km pist i varje, Zillertal Arena (Zell am Ziller - Gerlos - Königsleiten), Zillertal 3000 (Mayrhofen - Finkenberg - Lanersbach), Hochzillertal (Kaltenbach - Hochfügen). Och därtill som fjärde område Hintertuxglaciären med 59 km pist och riktigt bra backar. Allt på samma liftkort och omväxling varje dag. I Zillertal Arena kan man köra 1.925 fallhöjdsmetrar i ett svep, rött nästan hela vägen och lite svart på slutet. Tillbaka till Sverige: Diskussionen i kväll fick mig att inse att Vemdalen nog är ett vettigt alternativ. Någorlunda fallhöjd och längd på backar med lagom lutning. Tre olika skidområden att dela upp dagarna på. Bilkörning utan övernattning och man kommer fram tidig kväll och inte mitt i natten. Hade Åre legat på samma avstånd hade jag valt det. Tack för alla synpunkter! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Tillbaka
Topp