För låg upplösning när jag importera filmen

pitor

Ny medlem
Har ett problem när jag ska importera film från DV-kamera till Datorn. Den enda upplösning jag kan importera i är 320*240, undrar om detta beror på kameran eller om det går att ställa om någonstans, använder nu imagemixer som jag fick till kameran, men där kan jag inte ställa in något sådant.

Har kollar filmen på tvn, och den blir betydligt sämre när jag lägger in på datorn, det är därför jag tänkte att det måste gå att få en högre upplösning på filmen.

Kanske finns något annat program att använda, har testat med moviemaker, men där får jag bara felmeddelanden.

Tackar på förhand
Peter

USB eller Firewire spelar ingen som helst roll, det är antagligen en inställning det programmet du använder som gör att kvaliten på din importerade film dras ner, använder du någon av microsofts program, (moviemaker el liknande b-program) så har jag ingen som helst aning om de går att ändra, jag vet att i de flesta mer avancerade programmen finns en liten härlig flik under inställningar som ställer in hur du vill importera dina filmer.

Min digitala videokamera från Sony som har ngt år på nacken (2002 tror jag) tar endast in filmen i full upplösning via firewire. Den har iofs inte USB2

Jag använder USB, som du skrev tobeii att i de mer avancerade programmen finns det så man kan ställa in inställningar.

Vad heter dessa underbara programmen?
Blir inget kul o fixa film om kvalitén är skit

skaffa adobe premiere premiere (pro helst..) jäkligt sjysst program! där kan du ställa in inställningarna på hur du vill föra över filmen... i vilken kvalitet o.s.v...
om du har mac så är "final cut" ett bra alternativ...

USB eller firewire spelar visst roll. med firewire går det snabbare och kvaliten blir bättre. utan firewire kommer du få dålig kvalite på allt material du lägger in från kameran.

så skaffa en firewire-kabel.

Fluffsurfarn sa:
USB eller firewire spelar visst roll. med firewire går det snabbare och kvaliten blir bättre. utan firewire kommer du få dålig kvalite på allt material du lägger in från kameran.

så skaffa en firewire-kabel.
USB2.0 & Firewire är i praktiken i stort sätt lika snabba, på pappret är tom USB2.0 snabbare (480mbit/400mbit) men dock så är det en klar fördel att använda firewire för att det är från början en kabel & ett protokoll som är gjort för att föra över video & ljud, det fungerar enklare och ger dig oftast mer möjligheter än om du använder USB, dock så blir det inga kvalitetsskillnander om du får tag i ett program där du kan föra över videon från DV bandet via USB 2.0.
( läs på http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=5405 om du undrar mer)

har du däremot inte USB2.0 (en gammal dator) så bör du skaffa ett firewirekort och sladd.

Ja som monoski sa, till windows finns det en hög med program men Adobe Premiere eller Sony Vegas är två lysande alternativ. Till Mac finns bla. Final Cut som är otroligt skönt att jobba i.

Pitor, om du har firewire utgångar (inbyggt eller ett firewirekort) kostar sladden kanske 100kr, ett firewire kort kostar väl ett par hundralappar annars, klart bra att införskaffa om du ska redigera mycket film.

//Tobias

Har adobe premiere pro därhemma o igår när jag skulle testa o importera filmen via dv-kameran så hittade den inte ens kameran, är det så att det bara funkar med firewire, eller det ska gå med usb2 här med?

Får kanske ta o kolla upp lite om firewire då jag tänkt lära mig mer om filmredigering.

Tillbaka
Topp