För långa stighudar

taannas

Ny medlem
För långa stighudar
Vid köp av kortare skidor blev mina gamla stighudar för långa. Vad är bästa sättet att fästa bakfästet efter att man har kapat huden?

För långa stighudar
Om jag inte missminner så sitter väl tailfästet inbakat i huden på något vänster? Om det inte sitter med nitar eller skruv hade jag kapat i andra änden och beställt tipfästen från BD (eller liknande) som skruvas fast.

För långa stighudar
På pojkens G3 borrade jag ut nitarna. Körtade hudarna men var supernoka att skära till utformningen i fästet lika och sedan popnitade jag ihop dem. Köpte en billig tång på biltema för 250 spänn.

För långa stighudar
Jarle sa:
Om jag inte missminner så sitter väl tailfästet inbakat i huden på något vänster? Om det inte sitter med nitar eller skruv hade jag kapat i andra änden och beställt tipfästen från BD (eller liknande) som skruvas fast.
Det stämmer att tailfästet är inbakat så att kapa i toppen blir nog bäst, hade inte tänkt på det.
Hittar dock bara dom här tipfästerna http://blackdiamondequipment.com/en/ski-skins/adjustable-tip-loop-BD1636170000ALL1.html men dom kanske fungerar

För långa stighudar
Halvsmurfen sa:
På pojkens G3 borrade jag ut nitarna. Körtade hudarna men var supernoka att skära till utformningen i fästet lika och sedan popnitade jag ihop dem. Köpte en billig tång på biltema för 250 spänn.
Popnitade du direkt i huden då?

För långa stighudar
Finns inga nitar i moderna G3, är laminerat rakt in i huden. Att kapa i toppen och köpa ny tipfästen från BD borde funka bra, alternativt kapa i tailen och kör utan bakfäste.

För långa stighudar
taannas sa:
Halvsmurfen sa:
Jag ska kolla och eventullt fota och jämföra med mina egna. Men detta är ett par äldre. Troligtvis som
@Vattendroppe säger

För långa stighudar
Istället för att popnita rekommenderar jag något i den här stilen. Typ samma som alla hudar som är nitade brukar ha. Finns i pysselaffärer. http://www.slojd-detaljer.se/katego...-lader/beslag-spannen-nitar/dubbelnit-pid7345

Ev of topic: Även perfekt om man gör sina egna toppfästen med en gummicord som loop, viker huden dubbelt (hår mot hår för att undvika en luftficka som fylls med snö mot belaget) och skiter i bakfästet utan har en hud som slutar efter bindningen. Kräver lite mer gåteknik för att huden inte ska strula, men glider bättre, tar mindre plats i ryggan och blir väldigt mycket billigare än färdiga paket från G3 och BD. Reservation om det är kallare än -20 och nysnö, då funkar det inte med korta hudar, då kommer det att strula.

För långa stighudar
Halvsmurfen sa:
taannas sa:
Halvsmurfen sa:
Jag ska kolla och eventullt fota och jämföra med mina egna. Men detta är ett par äldre. Troligtvis som
@Vattendroppe säger
Plastdelen i toppen är laminerad med huden med själva fästerna är nitade i plasten. Om man kapar i toppen kommer man att behöva ta bort hela plastdelen. Skicka gärna foton på hur du löste det!

För långa stighudar
Plastdelen i toppen är laminerad med huden med själva fästerna är nitade i plasten. Om man kapar i toppen kommer man att behöva ta bort hela plastdelen. Skicka gärna foton på hur du löste det!

Som sagt jag har en äldre modell på pojkens. Var noga med vilket håll fästena är. Jag fick göra om och rätt.

Tillbaka
Topp