Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Föräldraledig och Alperna 23/24 samt frågor om Chamonix
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nidhugg" data-source="post: 1288131" data-attributes="member: 19345"><p>Bra initiativ! Jag åker själv ner för fjärde gången på föräldraledighet i alperna i år 4 + 3 veckor. Mina erfarenheter är de här när man ska välja skidort (vi har testat St Anton, Verbier, Bormio och Ste Foy), men bygger också på att både jag och frun vill åka lika mycket och avancerad off pist båda två samt att barnen åker skidor nu. Det bygger också på att vi inte har hyrt en Au Pair eller motsvarande som ju självklart ger lite större handlingsfrihet.</p><p></p><p>Välj en skidort där det går snabbt att nå den riktiga åkningen, heldagsäventyr är svåra att få till, och ska man skifta mitt på dan måste transporttiden vara begränsad. Att åka baksidan av Mont Fort tar många timmar i anspråk bara i lifttransporter.</p><p></p><p>Välj en skidort där du bor nära åkningen, ski in ski out är ovärderligt med 2-3 åringar.</p><p></p><p>Välj en skidort där barnområden inte kräver liftåkning. Många gånger ligger barnområdena högre upp i systemen, och det är krångligt med vagn om barnen slocknar.</p><p></p><p>Off pist som inte spåras så snabbt, man står inte först i kön efter ett dump längre. Gärna bra korta turmöjligheter också, man är på samma plats länge och behöver gå för lössnö efter några dar.</p><p></p><p>Utifrån de här kriterierna har vi fastnat för Ste Foy av de orter vi varit på (även om det förstås finns fler). Det behöver vara bekvämt med barn för att inte familjelogistiken ska bli för tung…</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nidhugg, post: 1288131, member: 19345"] Bra initiativ! Jag åker själv ner för fjärde gången på föräldraledighet i alperna i år 4 + 3 veckor. Mina erfarenheter är de här när man ska välja skidort (vi har testat St Anton, Verbier, Bormio och Ste Foy), men bygger också på att både jag och frun vill åka lika mycket och avancerad off pist båda två samt att barnen åker skidor nu. Det bygger också på att vi inte har hyrt en Au Pair eller motsvarande som ju självklart ger lite större handlingsfrihet. Välj en skidort där det går snabbt att nå den riktiga åkningen, heldagsäventyr är svåra att få till, och ska man skifta mitt på dan måste transporttiden vara begränsad. Att åka baksidan av Mont Fort tar många timmar i anspråk bara i lifttransporter. Välj en skidort där du bor nära åkningen, ski in ski out är ovärderligt med 2-3 åringar. Välj en skidort där barnområden inte kräver liftåkning. Många gånger ligger barnområdena högre upp i systemen, och det är krångligt med vagn om barnen slocknar. Off pist som inte spåras så snabbt, man står inte först i kön efter ett dump längre. Gärna bra korta turmöjligheter också, man är på samma plats länge och behöver gå för lössnö efter några dar. Utifrån de här kriterierna har vi fastnat för Ste Foy av de orter vi varit på (även om det förstås finns fler). Det behöver vara bekvämt med barn för att inte familjelogistiken ska bli för tung… [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Föräldraledig och Alperna 23/24 samt frågor om Chamonix
Tillbaka
Topp