Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förändrad svängradie på rocker
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 821920" data-attributes="member: 33485"><p>Katanan har vanlig skärning och således blir hela kanten effektiv vid en viss kantning. I mjuk snö får hela skidan kontakt. Däremot blir skidan snabbare in i sväng, det kan nog upplevas som att den "är" kort, en av de fördelarna jag ser med rocker, en skida blir kvickare.</p><p></p><p>Det där med att lägga på längd för att en skida har rocker har jag inte riktigt begripit, hela skidan är ju där, 190 är fortfarande 190 (men ändå inte, de olika märken verkar ha väldigt olika tummaträn). Om en skida däremot har rejält med early taper försvinner ju dock en del effektiv kant, men i tredimensionell snö används fortfarande hela skidan. Så en skida med early taper som kommer att få åka mycket hårdpack kan jag förstå om man vill lägga på lite längd.</p><p></p><p>Med bra teknik kan man variera en skidas radie. Ju styvare en skida är, desto mer kraft behövs för att böja igenom skidan.</p><p></p><p>Det sagt så tyckte jag verkligen inte att första årgången Czar kändes som någo 40+ radie-skida, troligtvis en del pga rockern då skidan redan är förböjd. Det krävdes mao mindre kraft för att böja igenom den då man får lite "gratis" (min teori, då jag inte kört på samma skida utan rocker. Rent logiskt borde ju rocker/spann påverka radien precis som flex och skärning).</p><p></p><p>Olika rockerkurvor borde påverka radien olika (förutsatt att early taper och rockerkurva inte är lika långa), för att förstå hur skulle det krävas mycket mer mått osv från tillverkarna än de som finns tillgängliga eller att faktiskt åka på dem, precis som du säger, hur den upplevs. Ett tredje alternativ är tillverkare som mer eller mindre har samma kurva på rockern som på skärningen</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 821920, member: 33485"] Katanan har vanlig skärning och således blir hela kanten effektiv vid en viss kantning. I mjuk snö får hela skidan kontakt. Däremot blir skidan snabbare in i sväng, det kan nog upplevas som att den "är" kort, en av de fördelarna jag ser med rocker, en skida blir kvickare. Det där med att lägga på längd för att en skida har rocker har jag inte riktigt begripit, hela skidan är ju där, 190 är fortfarande 190 (men ändå inte, de olika märken verkar ha väldigt olika tummaträn). Om en skida däremot har rejält med early taper försvinner ju dock en del effektiv kant, men i tredimensionell snö används fortfarande hela skidan. Så en skida med early taper som kommer att få åka mycket hårdpack kan jag förstå om man vill lägga på lite längd. Med bra teknik kan man variera en skidas radie. Ju styvare en skida är, desto mer kraft behövs för att böja igenom skidan. Det sagt så tyckte jag verkligen inte att första årgången Czar kändes som någo 40+ radie-skida, troligtvis en del pga rockern då skidan redan är förböjd. Det krävdes mao mindre kraft för att böja igenom den då man får lite "gratis" (min teori, då jag inte kört på samma skida utan rocker. Rent logiskt borde ju rocker/spann påverka radien precis som flex och skärning). Olika rockerkurvor borde påverka radien olika (förutsatt att early taper och rockerkurva inte är lika långa), för att förstå hur skulle det krävas mycket mer mått osv från tillverkarna än de som finns tillgängliga eller att faktiskt åka på dem, precis som du säger, hur den upplevs. Ett tredje alternativ är tillverkare som mer eller mindre har samma kurva på rockern som på skärningen [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förändrad svängradie på rocker
Tillbaka
Topp