Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Fördelar med att åka på två skidor eller är det en nackdel...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="erik_lagg" data-source="post: 1097349" data-attributes="member: 88096"><p>Kanske lät lite väl auktoritär, men i tung snö i offpist upplever jag det definitivt som en fördel att man fördelar vikten någorlunda jämnt, så att man inte fastnar med innerskidan/bergsskidan. I pist börjar man ju ofta med ca 50-50 när farten är låg och det är svårare att balansera, när farten ökar och det blir brantare går man ofta över till att lägga mer vikt på dalskidan för att få ett säkrare grepp (säg 70-30). I medelhög fart i halvflack backe tycker jag att man kan få en tydligare carvingkänsla med någorlunda högt tryck även på bergsskidan och man kan få en känsla av kick ur svängen i svängväxlingarna.</p><p></p><p>[redigerat: inser då att det förstås inte bara är underlaget utan även fart och lutning som påverkar fördelningen av vikten]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="erik_lagg, post: 1097349, member: 88096"] Kanske lät lite väl auktoritär, men i tung snö i offpist upplever jag det definitivt som en fördel att man fördelar vikten någorlunda jämnt, så att man inte fastnar med innerskidan/bergsskidan. I pist börjar man ju ofta med ca 50-50 när farten är låg och det är svårare att balansera, när farten ökar och det blir brantare går man ofta över till att lägga mer vikt på dalskidan för att få ett säkrare grepp (säg 70-30). I medelhög fart i halvflack backe tycker jag att man kan få en tydligare carvingkänsla med någorlunda högt tryck även på bergsskidan och man kan få en känsla av kick ur svängen i svängväxlingarna. [redigerat: inser då att det förstås inte bara är underlaget utan även fart och lutning som påverkar fördelningen av vikten] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Fördelar med att åka på två skidor eller är det en nackdel...
Tillbaka
Topp