Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Fördelar och nackdelar med twintip vid offpist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 87306" data-attributes="member: 13863"><p>... utan att förvilla mig allt för in i fysikens mysterier kan jag i mina mångåriga praktiska övningar på såväl hård som mjuk snö konstatera följande...</p><p></p><p>1. Ett par väl vallade skidor glider fortare på alla typer av snö än ett par ovallade skidor. (Sen spelar strukturen i belaget en stor roll oxå, men det är överkurs...)</p><p></p><p>2. Ett par skidor med lagom hårt spann (fördelar åkarens vikt över hela glidytan) glider fortare än ett par skidor med för mjukt eller för hårt spann.</p><p></p><p>3. Ett par långa skidor glider fortare än ett par kortare. (Under förutsättning att de för övrigt är likvärdiga)</p><p></p><p>4. Ett par breda skidor glider fortare i lössnö än ett par smala (jmf lika längd)</p><p></p><p>4. Skidor som glider fort är enklare att svänga med än ett par som glider långsamt.</p><p></p><p>5. Skidor som glider fort "flyter" bättre i lössnö än ett par som glider långsamt.</p><p></p><p>6. Kör man fortare i lössnön får man ett bättre "flyt" (än om man kör långsamt).</p><p></p><p>Detta innebär i praktiken att man visst kan åka lössnö med ett par korta smala skidor men måste då köra betydligt fortare än med ett par långa breda dito. Problemet som uppstår med att köra fort med korta smala skidor i lössnö är att man får mycket liten "sweet spot" och ramlar oerhört lätt... Det är därför medelålders gubbar som jag föredrar långa breda skidor i utanförpisten så att vi i sexig (tror vi) avslappnad pos kan rippa branta lössnösluttningar...</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 87306, member: 13863"] ... utan att förvilla mig allt för in i fysikens mysterier kan jag i mina mångåriga praktiska övningar på såväl hård som mjuk snö konstatera följande... 1. Ett par väl vallade skidor glider fortare på alla typer av snö än ett par ovallade skidor. (Sen spelar strukturen i belaget en stor roll oxå, men det är överkurs...) 2. Ett par skidor med lagom hårt spann (fördelar åkarens vikt över hela glidytan) glider fortare än ett par skidor med för mjukt eller för hårt spann. 3. Ett par långa skidor glider fortare än ett par kortare. (Under förutsättning att de för övrigt är likvärdiga) 4. Ett par breda skidor glider fortare i lössnö än ett par smala (jmf lika längd) 4. Skidor som glider fort är enklare att svänga med än ett par som glider långsamt. 5. Skidor som glider fort "flyter" bättre i lössnö än ett par som glider långsamt. 6. Kör man fortare i lössnön får man ett bättre "flyt" (än om man kör långsamt). Detta innebär i praktiken att man visst kan åka lössnö med ett par korta smala skidor men måste då köra betydligt fortare än med ett par långa breda dito. Problemet som uppstår med att köra fort med korta smala skidor i lössnö är att man får mycket liten "sweet spot" och ramlar oerhört lätt... Det är därför medelålders gubbar som jag föredrar långa breda skidor i utanförpisten så att vi i sexig (tror vi) avslappnad pos kan rippa branta lössnösluttningar... That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Fördelar och nackdelar med twintip vid offpist
Tillbaka
Topp