Förebyggande träning - dåliga knän

Hej,

Jag har lite taskiga knän och vill ge mig själv de bästa förutsättningarna för en så lång skidkarriär som möjligt. Opererade menisk i v knä för 8år sen. Jag blir lätt svullen, höger knä mest drabbat. Snowboard är inga större problem. Ska träffa en sjukgymnast imorn för ett program, men någon här kanske har någon ”favoritövning” för att stärka utan att överbelasta knät/knän?

/Fredrik

Hallå

Jag skulle nog inte ta råd utav folk på ett forum när det kommer till övningar när du nyss skadat knät, alla skador är inviduella så bättre att din sjukgymnast tipsar om övningar och att du lyssnar på vad de har att säga.

Skadade mitt knä för lite över 3 år sedan, och glad över att ha haft bra fysioterapeufter som hjälpt mig tillbaka.

Det enda rådet jag kan ge, är att all träning är bättre än ingen, så förbered dig att ha som vana att träna, det kommer betala sig.

Lycka till

zerode sa:
Hallå

Jag skulle nog inte ta råd utav folk på ett forum när det kommer till övningar när du nyss skadat knät, alla skador är inviduella så bättre att din sjukgymnast tipsar om övningar och att du lyssnar på vad de har att säga.

Skadade mitt knä för lite över 3 år sedan, och glad över att ha haft bra fysioterapeufter som hjälpt mig tillbaka.

Det enda rådet jag kan ge, är att all träning är bättre än ingen, så förbered dig att ha som vana att träna, det kommer betala sig.

Lycka till
+ 1 på den. Och se till att fysioterapeuten har koll på alpin träning och de belastningar skidåkning medför, inte bara knän generellt.

Snödjup

Tillbaka
Topp