Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Förmåner vi borde ha, som BYBOR!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FlyingW" data-source="post: 947295" data-attributes="member: 89967"><p>1) Jag har inte hängt ut någon. Jag har påpekat att ni belyser ett obehagligt fenomen. Om ni själva tycker att det är rimligt, eftersträvnadsvärt osv. har jag givetvis ingen aning om. (Denna punkt har jag redan påpekat i tråden, men det verkar ha gått B-D förbi.)</p><p></p><p>2) Du klagar på att det jag säger är dåligt underbyggt samtidigt som du själv endast ägnar sig åt att gå till osakliga personangrepp. Detta är vanligt när man inte har något vettigt att stödja sig på (förutom en SvD artikel gällande Stockholm). Dina personangrepp är dessutom bland de minst kreativa och minst fantasilösa jag någonsin blivit utsatt för. Jag antar ändå att du tycker väldigt gott om dig själv och är van att sätta dig över andra människor, att döma av dina personangrepp.</p><p></p><p>Själv hävdar jag mig inte vara någon expert på området, men jag har ändå läst en del högskolepoäng relaterade till ämnet (identiteter, regionalism, kulturhistoria...) För att inte framstå som någon insnöad akademiker kan jag väl också påpeka att jag även har bott på både mindre och större orter under många års tid.</p><p></p><p>Självklart är det inte detsamma vad som står i passet och om man (och omgivningen) ser en som svensk. Detta har jag aldrig påstått. Två saker som du verkar blanda ihop är hur den inflyttade ser på sin identitet och hur folket i samhället dit han flyttat ser på dennes identitet. Hur fort den enskilde blir en "del av" samhället är i väldigt hög grad beroende på hur samhället ser på den "nye". Därför är samhällets (allmänhetens) synsätt väldigt viktigt. Det är också just denna del som denna diskussion handlar om. Inte i första hand om den enskildes identitet (, mer än indirekt). Att samhällets syn på någon ny inte skulle kunna vara inkluderande förrän efter 3 generationer tycker jag låter helt absurt. Stockholm som du tar upp är antagligen ett dåligt exempel. Själv har jag mest erfaranhet av Göteborg som ett större samhälle och där känner jag mängder med folk som anser sig, och blir ansedda som göteborgare efter kanske en 5-8 år. Detta kan ha att göra med att vissa samhällen, både stora och små, är mer vana av att ta emot nya invånare. Det visar dock att några 3 generationer inte är nödvändigt för inkludering utan snarare visar på en frånstötningsmekanism i vissa lokalsamhällen.</p><p></p><p>Blir intressant att se om du kan kontra med ett inlägg utan karraktärs- och personangrepp som verkar vara din paradgren. Jag inser ju dock att du antagligen inte nedlåter dig att diskutera vidare om du inte får höja upp dig själv med hjälp av sådana angrepp.</p><p></p><p></p><p>P.S. Kan väl tillägga att jag också tycker Jämtland är väldigt vackert och att de jämtar jag träffar varit väldigt trevliga och välkomnande människor (om någon inbillat sig att denna diskussion skulle vara ett angrepp på någon speciell by). Just pga detta förvånar mig de tankar som kommit fram här.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FlyingW, post: 947295, member: 89967"] 1) Jag har inte hängt ut någon. Jag har påpekat att ni belyser ett obehagligt fenomen. Om ni själva tycker att det är rimligt, eftersträvnadsvärt osv. har jag givetvis ingen aning om. (Denna punkt har jag redan påpekat i tråden, men det verkar ha gått B-D förbi.) 2) Du klagar på att det jag säger är dåligt underbyggt samtidigt som du själv endast ägnar sig åt att gå till osakliga personangrepp. Detta är vanligt när man inte har något vettigt att stödja sig på (förutom en SvD artikel gällande Stockholm). Dina personangrepp är dessutom bland de minst kreativa och minst fantasilösa jag någonsin blivit utsatt för. Jag antar ändå att du tycker väldigt gott om dig själv och är van att sätta dig över andra människor, att döma av dina personangrepp. Själv hävdar jag mig inte vara någon expert på området, men jag har ändå läst en del högskolepoäng relaterade till ämnet (identiteter, regionalism, kulturhistoria...) För att inte framstå som någon insnöad akademiker kan jag väl också påpeka att jag även har bott på både mindre och större orter under många års tid. Självklart är det inte detsamma vad som står i passet och om man (och omgivningen) ser en som svensk. Detta har jag aldrig påstått. Två saker som du verkar blanda ihop är hur den inflyttade ser på sin identitet och hur folket i samhället dit han flyttat ser på dennes identitet. Hur fort den enskilde blir en "del av" samhället är i väldigt hög grad beroende på hur samhället ser på den "nye". Därför är samhällets (allmänhetens) synsätt väldigt viktigt. Det är också just denna del som denna diskussion handlar om. Inte i första hand om den enskildes identitet (, mer än indirekt). Att samhällets syn på någon ny inte skulle kunna vara inkluderande förrän efter 3 generationer tycker jag låter helt absurt. Stockholm som du tar upp är antagligen ett dåligt exempel. Själv har jag mest erfaranhet av Göteborg som ett större samhälle och där känner jag mängder med folk som anser sig, och blir ansedda som göteborgare efter kanske en 5-8 år. Detta kan ha att göra med att vissa samhällen, både stora och små, är mer vana av att ta emot nya invånare. Det visar dock att några 3 generationer inte är nödvändigt för inkludering utan snarare visar på en frånstötningsmekanism i vissa lokalsamhällen. Blir intressant att se om du kan kontra med ett inlägg utan karraktärs- och personangrepp som verkar vara din paradgren. Jag inser ju dock att du antagligen inte nedlåter dig att diskutera vidare om du inte får höja upp dig själv med hjälp av sådana angrepp. P.S. Kan väl tillägga att jag också tycker Jämtland är väldigt vackert och att de jämtar jag träffar varit väldigt trevliga och välkomnande människor (om någon inbillat sig att denna diskussion skulle vara ett angrepp på någon speciell by). Just pga detta förvånar mig de tankar som kommit fram här. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Förmåner vi borde ha, som BYBOR!
Tillbaka
Topp