Formgjutna sulor, skillnad?

hyllengren

Aktiv medlem
Där jag bor finns en lite lokal butik som kan fixa med formgjutna sulor. Fantastiskt att gynna de lokala aktörerna tänkte jag men när jag kom dit så sa expediten först att hon inte visste så mycket om formgjutna sulor utan de va Roland som skötte detta (Vem fan är Roland måntro?). Och sedan så trodde hon inte att det var samma typ av formgjutna sulor till skidpjäxor och löpskor eller längdåkningspjäxor som deras var anpassade för.

Nu är ju inte ja lika hajj på formgjutna sulor som Roland så jag frågar er, är det någon skillnad på de sulorna man har i pjäxor i jämförelse med de so är i springskor? Eller ska jag gå ner och käxa upp expediten?

Senast ändrad:
Jag hade nog valt en butik på en skidort som har gjort några hundra sulor tidigare. När det gäller kombinationen skidåkning & mina fötter finns det INGA kompromisser.

"är det någon skillnad på de sulorna man har i pjäxor i jämförelse med de so är i springskor"

Svar: Ja.

Jag åkte till Birmingham och gjo:t sulor hos en riktig "podiatrist" fo:rra ho:sten. Det var ra:tt intressant faktiskt. Doktorn ma:tte hela mig, och filmade mina fo:tter na:r jag gick på ett lo:pande band. Han sa att mina fo:tter var så fantastiskt ovanliga att han skulle anva:nda filmerna i sina fo:rela:sningar... Jag slog tydligen rekord! - Skillnaden i vinkel mellan framfoten och bakfoten var 42 grader! Formarna och ma:tningarna skickades till Chicago da:r sulorna tillverkades. Na:r jag fick dem gick jag till Footworks och skaffade ett par Technicas med formgjutna innerskor. Det blev inga nya skidor fo:rra året, fo:r det fick liksom inte plats i budgeten.

Jepp, det är skillnad på löpsulor och sulor för skidpjäxor.
Ortopedinläggen funkar ofta inte så bra i pjäxor, främst för att de inte får plats.
Skidsulor, vanligast av märket conform'able, är absolut inget du stoppar i löpardojjorna/vardagsdojjorna.

Detta beror främst på att skor och pjäxor har helt olika funktioner och syften. Pjäxan fixerar din fot, medans foten ska kunna röra sig ganska fritt i skor.

Har kört på ortoped-sulor i flera år och det har fungerat bra. Det finns olika typer av dessa sulor (gråa stora gummibitar och smidiga formgjutna "sportsulor" samt ett par avarter däremellan). Tar man bara med sig pjäxan när du gör sulorna så gjuts sulan för att passa in i pjäxan (och vice versa, ta med sulan när du skaffar nya pjäxor kan du baka ut pjäxorna så det blir bra). Har fungerat alla gånger jag gjort det.

Säg att jag vill ha de mest optimala sulorna efter min fot, är det då att föredra att skaffa sig ett par formgjutna sulor av en ortoped eller räcker det med att man kör med de klassiska "comformable" sulorna? För jag tänker ju att en ortoped har ju som yrke att bara jobba med fötter och borde därför kunna mer än en vanlig svensson som formgjuter pjäxsulor emellanåt. Eller vad säger ni gott folk?!

+1 På allt som sagt hittills, och så en grej till, ta aldrig dina pjäxinlägg och stoppa i skorna dina, de kommer att gå sönder(typ brytas av) plus att det inte är särskilt bra för fötterna att ha sådana inlägg när man ska gå.

Mvh

Gå till en bra fjällbutik som dagligen arbetar med att lösa problem med pjäxor och sulor köpta på andra butiker

Gjorde inlägg hos gå och löpkliniken, (ja för pjäxor) och dom har gjort sulor för många större alpina skidåkare, men när jag använder dessa får jag bara sjukt ont i fötterna. Helt outhärdligt, kan de vara för att min fot måste vänja sig i och med att dom är felformade? För mina vanliga sulor som jag har i skorna har jag inga problem med. Är ju ett annat tryck på foten också såklart. Men vet inte hur jag ska få detta att funka. Just nu är inte ens mina skidor plana pga mina konstiga fötter.

Pizzaaugust sa:
Gjorde inlägg hos gå och löpkliniken, (ja för pjäxor) och dom har gjort sulor för många större alpina skidåkare, men när jag använder dessa får jag bara sjukt ont i fötterna. Helt outhärdligt, kan de vara för att min fot måste vänja sig i och med att dom är felformade? För mina vanliga sulor som jag har i skorna har jag inga problem med. Är ju ett annat tryck på foten också såklart. Men vet inte hur jag ska få detta att funka. Just nu är inte ens mina skidor plana pga mina konstiga fötter.
Får du ont på en punkt eller o:ver hela foten?

Får du ont på enstaka punkter a:r sulan felgjord eller så passar den inte med pja:xan, men om du får ont o:ver hela foten så a:r det nog bara att bita ihop...

Senast ändrad:
alpvalp sa:
Nojlas sa:
Ortopedinläggen funkar ofta inte så bra i pjäxor, främst för att de inte får plats.
Exakt. Man måste be dem att go:ra inla:ggen lite smalare a:n vanligt. Mina funkar fantastiskt bra.
...vidare vill man (enligt vad jag fått lära mig av snubbarna på conform'able) inte ha den upphöjningen i mitten av trampdynan man ger inlägg till skor.

Pizzaaugust:
Går man till vardags runt i ganska kassa skor (converse?) och sedan hoppar i pjäxor med en formgjuten sula/ortopedinlägg får foten lätt kramp. Musklerna är inte riktigt vana vid det stödet.
Skaffa ortopedinlägg i dojjorna till vardags. Du kan även prova att träna musklerna i foten mer. Jag har en kul och lite småknasig övning för det: Stå på ett ben när du borstar tänderna - och blunda samtidigt. Borsta översidan medans du står på ena foten, och borsta undersidan medans du står på andra foten... Låter det inte så svårt? Prova! ;)

Tillbaka
Topp