Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Formspruta innerskor i GAMLA pjäxor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 523056" data-attributes="member: 12152"><p>Det kommer inte att bli några som helst problem att få en tight passform med en 31-innersko till din mindre fot. Skummet fyller upp innerskon med stort tryck och du kommer att få lite extra utrymme i tån möjligen, men annars så får du ju i princip bara fullt med skum mellan foten och skalet oavsett om du väljer 30 eller 31 -innerskor. Så länge inte innerskon är så pass stor att den veckar sig när man sätter i den osprutad så är det inga problem. Jag har personligen ett par 29-innerskor i ett par 26-skal och det blev förvisso extremt tight, men det fungerade ändå. Större innersko än skalet är inga problem inom rimlighetens gräns. Tvärtom är svårare såklart, men någon storlek ner är säkerligen inga problem heller. </p><p></p><p>När det gäller skalet så pratas det ofta om att en bootfitter ska titta på din fot och noggrannt välja skal därefter innan sprutning. Det ger som jag sa tidigare den optimala pjäxan eftersom man då efter vad jag förmodar strävar efter att hitta en sko som ger tillräcklig volym för att du ska få skum runt hela foten, samtidigt som man inte vill ha för stor volym för att undvika att du får för mycket skum mellan foten och skalet. För mycket skum ger en sämre direktkontakt med skidan. Meckar man på egen hand med gamla skal så har man ju inte så mycket att jobba med i den frågan. Man får testa att spruta med det skal man har helt enkelt. Det viktigaste är att pjäxan känns bra på ovansidan av foten och att man gillar hur skalet arbetar under belastning (expansion på rätt ställen osv). Eftersom tungan normalt sett inte sprutas påverkas inte den passformen nämnvärt, förutom att man rent fysiskt byter tunga och skalets flexmönster kan man ju aldrig ändra på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 523056, member: 12152"] Det kommer inte att bli några som helst problem att få en tight passform med en 31-innersko till din mindre fot. Skummet fyller upp innerskon med stort tryck och du kommer att få lite extra utrymme i tån möjligen, men annars så får du ju i princip bara fullt med skum mellan foten och skalet oavsett om du väljer 30 eller 31 -innerskor. Så länge inte innerskon är så pass stor att den veckar sig när man sätter i den osprutad så är det inga problem. Jag har personligen ett par 29-innerskor i ett par 26-skal och det blev förvisso extremt tight, men det fungerade ändå. Större innersko än skalet är inga problem inom rimlighetens gräns. Tvärtom är svårare såklart, men någon storlek ner är säkerligen inga problem heller. När det gäller skalet så pratas det ofta om att en bootfitter ska titta på din fot och noggrannt välja skal därefter innan sprutning. Det ger som jag sa tidigare den optimala pjäxan eftersom man då efter vad jag förmodar strävar efter att hitta en sko som ger tillräcklig volym för att du ska få skum runt hela foten, samtidigt som man inte vill ha för stor volym för att undvika att du får för mycket skum mellan foten och skalet. För mycket skum ger en sämre direktkontakt med skidan. Meckar man på egen hand med gamla skal så har man ju inte så mycket att jobba med i den frågan. Man får testa att spruta med det skal man har helt enkelt. Det viktigaste är att pjäxan känns bra på ovansidan av foten och att man gillar hur skalet arbetar under belastning (expansion på rätt ställen osv). Eftersom tungan normalt sett inte sprutas påverkas inte den passformen nämnvärt, förutom att man rent fysiskt byter tunga och skalets flexmönster kan man ju aldrig ändra på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Formspruta innerskor i GAMLA pjäxor?
Tillbaka
Topp