Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Formsprutade randonnépjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JohanKristofers" data-source="post: 1030598" data-attributes="member: 16"><p>För min egen del så går det utmärkt att gå på toppturer med vanliga alpinpjäxor. MEN det är betydligt tyngre eftersom de sällan har gå-läge. Alltså din fotled sitter fastlåst såg du inte kan trycka fram skidan speciellt mycket. Extra drygt när det är platt terräng, t.ex. en lång inmarsch. Jag gick runt 30 000 höjdmeter förra säsongen och tycker det är ok att gå dagsturer på upp till 1500 höjdmeter. Efter det börjar det bli tungt och åkningen ner får lida eftersom man har lite krafter kvar. I slutet av säsongen hade jag också ganska ömma knän. Tror det beror på tunga saker på fötterna i kombination med begränsad rörlighet.</p><p></p><p>Vill du gå mycket på toppturer så är det kanske bättre att köpa tech-pjäxor/bindnigar, typ Dynafit. Betydligt lättare att gå upp, och länge, med. Nackdelen med många techpjäxor är att de inte passar i de flesta alpina bindningar eftersom sulan på techpjäxorna är tjockare än på vanliga pjäxor. Det finns dock tech-pjäxor med utbytbara sulor så du kan undgå problemet. Det finns också bindningar som man kan skruva på så alla typer pjäxor passar.</p><p></p><p>Det finns randonnépjäxor som fungerar väldigt bra i backe men det är ofta en fråga om vikt vs. prestanda. Teton Gravity gjorde en bra köpguide tidigare i år. Läs den:</p><p><a href="http://www.tetongravity.com/reviews/Ski-Touring-Boot-Buyers-Guide-430.htm" target="_blank">http://www.tetongravity.com/reviews/Ski-Touring-Boot-Buyers-Guide-430.htm</a></p><p></p><p>De pjäxor jag har idag, och turar med, är formsprutade. En formsprutat innersko väger en del mer än vad originalskon gör. Hurvida man kan flytta den mellan pjäxor är jag osäker på. Det borde väl bero på om pjäxorna är likt utformade inuti. Alltså olika från modell till modell.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JohanKristofers, post: 1030598, member: 16"] För min egen del så går det utmärkt att gå på toppturer med vanliga alpinpjäxor. MEN det är betydligt tyngre eftersom de sällan har gå-läge. Alltså din fotled sitter fastlåst såg du inte kan trycka fram skidan speciellt mycket. Extra drygt när det är platt terräng, t.ex. en lång inmarsch. Jag gick runt 30 000 höjdmeter förra säsongen och tycker det är ok att gå dagsturer på upp till 1500 höjdmeter. Efter det börjar det bli tungt och åkningen ner får lida eftersom man har lite krafter kvar. I slutet av säsongen hade jag också ganska ömma knän. Tror det beror på tunga saker på fötterna i kombination med begränsad rörlighet. Vill du gå mycket på toppturer så är det kanske bättre att köpa tech-pjäxor/bindnigar, typ Dynafit. Betydligt lättare att gå upp, och länge, med. Nackdelen med många techpjäxor är att de inte passar i de flesta alpina bindningar eftersom sulan på techpjäxorna är tjockare än på vanliga pjäxor. Det finns dock tech-pjäxor med utbytbara sulor så du kan undgå problemet. Det finns också bindningar som man kan skruva på så alla typer pjäxor passar. Det finns randonnépjäxor som fungerar väldigt bra i backe men det är ofta en fråga om vikt vs. prestanda. Teton Gravity gjorde en bra köpguide tidigare i år. Läs den: [URL]http://www.tetongravity.com/reviews/Ski-Touring-Boot-Buyers-Guide-430.htm[/URL] De pjäxor jag har idag, och turar med, är formsprutade. En formsprutat innersko väger en del mer än vad originalskon gör. Hurvida man kan flytta den mellan pjäxor är jag osäker på. Det borde väl bero på om pjäxorna är likt utformade inuti. Alltså olika från modell till modell. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Formsprutade randonnépjäxor
Tillbaka
Topp