Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
försäkring utöver hemförsäkring om man druttar omkull på berget eller på orten
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 1145040" data-attributes="member: 13851"><p>Om vi håller oss till Eu land har vi fri sjukvård på allmänt sjukhus. Då underlättar det naturligtvis om man har kortet med sej. Men och åter men, skadar man sej eller blir sjunk på en skidort ligger ju oftast det allmänna sjukhuset på något helt annat ställe. På skidorterna är det alltså i första hand privatkliniker och dom har inget som helst intresse att bedriva gratissjukvård. Det är alltså plånboken som gäller. </p><p>Ett par exempel ur min egen värld.</p><p>Min fru blev påkörd bakifrån i Österrike och bröt armen. Vi tog oss ner till närmaste klinik för egen maskin detta var i Zurs, vi var på en dagstur från ST Anton. Utomordentligt bemötande på en fantastisk klinik av en riktig idrottsläkare, dom är ju vana, ingen svensk glesbygdsvårdcentral här inte. Gips och värktabletter och naturligtvis betala. Det hamnade någonstans på 8 000 sv kronor Röntgen gips och ett återbesöket med ytterligare röntgen</p><p></p><p>Vid ett annat tillfälle blev jag "påkörd av ett träd" 2 revben rök jag tog mej ner till ortens läkare. Samma visa utomordentligt bemötande och proffsigt. Också detta i Österrike</p><p></p><p>Nästa fall i Frankrike</p><p>Jag blev akutsjuk behövde omedelbart träffa en läkare befarad blindtarm som spökade, gick till bydoktorn fick hjälp och efter 2 besök med medikamenter ordnade det hela. Betala kontant. vid inget av fallen var vårdgivaren intresserad av vårt Svenska eller rättare sagt eu kort.</p><p></p><p>I fall 1 och 2 handlades det hela av vårt försäkringsbolag som utan att ifrågasätta kostnader och kvitton betalade ut ersättning inom en vecka. till och med semesteravbrott fick vi .Det var ju olycksfall som innefattades av vår resplusförsäkring.</p><p></p><p>i fall 3 var det sjukdom och då blir det knepigare min kostnad kostnad in alles 75 Euro rena rean tyckte jag. Men vid sjukdom är det vår kära försäkringskassa som skall betala och man får redovisa kostnader, där sitter en tjänsteman som måste göra rätt och visa att han eller hon är oumbärlig.</p><p>Denna handledning tog nästan 5 månader trots flera påstötningar och säkert tusentals kronor i handläggningskostnader för att jag i slutändan skulle bli ersatt med mina kostnader minus den patientavgift för läkarbesöket och kostnaderna för de piller jag fick. Tror jag fick 300 kronor. Skrattretande!</p><p></p><p>Kontentan. Låt bli att bli påkörd eller trilla eller bli sjuk Men se till att ha en täckande hemförsäkring som även innefattar ansvar, men försäkringen gäller bara dem som är skrivna på adressen. Ta med kortet om ni tänker hamna på allmänt sjukhus, om inte fyll plånboken.</p><p>Men händer en olycka kontakta alltid Sos international så tar dom hand om eventuella problem.</p><p></p><p>Detta var alltså missöden som kan hända inom skidområdet och vid nyktert tillstånd. </p><p>Men ligger man skadad långt ute i opisten och behöver räddning kan andra regler gälla.</p><p></p><p>Själv tecknar jag alltid den Österrikiska Bergrettungs försäkring. Den kostar 28 Euro och gäller för alla familjemedlemmar. Motsvarigheten i Frankrike är ju Catre Neige men den är dyrare.</p><p>Ha så kul</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 1145040, member: 13851"] Om vi håller oss till Eu land har vi fri sjukvård på allmänt sjukhus. Då underlättar det naturligtvis om man har kortet med sej. Men och åter men, skadar man sej eller blir sjunk på en skidort ligger ju oftast det allmänna sjukhuset på något helt annat ställe. På skidorterna är det alltså i första hand privatkliniker och dom har inget som helst intresse att bedriva gratissjukvård. Det är alltså plånboken som gäller. Ett par exempel ur min egen värld. Min fru blev påkörd bakifrån i Österrike och bröt armen. Vi tog oss ner till närmaste klinik för egen maskin detta var i Zurs, vi var på en dagstur från ST Anton. Utomordentligt bemötande på en fantastisk klinik av en riktig idrottsläkare, dom är ju vana, ingen svensk glesbygdsvårdcentral här inte. Gips och värktabletter och naturligtvis betala. Det hamnade någonstans på 8 000 sv kronor Röntgen gips och ett återbesöket med ytterligare röntgen Vid ett annat tillfälle blev jag "påkörd av ett träd" 2 revben rök jag tog mej ner till ortens läkare. Samma visa utomordentligt bemötande och proffsigt. Också detta i Österrike Nästa fall i Frankrike Jag blev akutsjuk behövde omedelbart träffa en läkare befarad blindtarm som spökade, gick till bydoktorn fick hjälp och efter 2 besök med medikamenter ordnade det hela. Betala kontant. vid inget av fallen var vårdgivaren intresserad av vårt Svenska eller rättare sagt eu kort. I fall 1 och 2 handlades det hela av vårt försäkringsbolag som utan att ifrågasätta kostnader och kvitton betalade ut ersättning inom en vecka. till och med semesteravbrott fick vi .Det var ju olycksfall som innefattades av vår resplusförsäkring. i fall 3 var det sjukdom och då blir det knepigare min kostnad kostnad in alles 75 Euro rena rean tyckte jag. Men vid sjukdom är det vår kära försäkringskassa som skall betala och man får redovisa kostnader, där sitter en tjänsteman som måste göra rätt och visa att han eller hon är oumbärlig. Denna handledning tog nästan 5 månader trots flera påstötningar och säkert tusentals kronor i handläggningskostnader för att jag i slutändan skulle bli ersatt med mina kostnader minus den patientavgift för läkarbesöket och kostnaderna för de piller jag fick. Tror jag fick 300 kronor. Skrattretande! Kontentan. Låt bli att bli påkörd eller trilla eller bli sjuk Men se till att ha en täckande hemförsäkring som även innefattar ansvar, men försäkringen gäller bara dem som är skrivna på adressen. Ta med kortet om ni tänker hamna på allmänt sjukhus, om inte fyll plånboken. Men händer en olycka kontakta alltid Sos international så tar dom hand om eventuella problem. Detta var alltså missöden som kan hända inom skidområdet och vid nyktert tillstånd. Men ligger man skadad långt ute i opisten och behöver räddning kan andra regler gälla. Själv tecknar jag alltid den Österrikiska Bergrettungs försäkring. Den kostar 28 Euro och gäller för alla familjemedlemmar. Motsvarigheten i Frankrike är ju Catre Neige men den är dyrare. Ha så kul [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
försäkring utöver hemförsäkring om man druttar omkull på berget eller på orten
Tillbaka
Topp