Försäkring

Försäkring
Den har jag aldrig hört talas om och det är inget gott tecken.

Kanske i vilket syfte du söker försökring? Kanske precisera lite vart du ska åka, hur länge och hur du åker?

Min erfarenhet är att svensk hemförsäknring med förlängt utlandsvistelsetillägg i kombination med Carte Neige funkat fin-fint. SOS Copenhagen är den flottaste och mest serviceinriktade resebyrå jag åkt hem med.

Försäkring
Själv köper jag alltid SAF försäkring. Det är förresten deras helikoptrar som gör dom flesta räddningsuppdragen i franska alperna.
Ungefär samma villkor som den du länkade till.
Men kostar 40 Euro per helår gäller inom hela världen upp till 6000 m höjd. Vill man flyga skärm eller liknande finns ett tillägg.
Kolla in deras sida www.saf-helico.com sajten är fransk med det finns en länk för engelska däe du kan läsa villkoren.
Oavsett vad du köper hoppas du slipper använda den.

Försäkring
Ska du till Österrike så är det bara att gå med i en skidklubb där. Det brukar kosta runt 25Eur och då ingår en försäkring hos UNICA. den täcker "Unfall-, Berge-, Rückholversicherung für alle sportarten ganzjährig und weltweit. Europaweite Haftpflicht- end Rechtschutzversicherung für Ski- und Snowbordsportarten."

Det är mer än jag får av min svenska hemörsäkring som kostar bra mycket mer...

Om du inte ska till österrike, ring ner och skaffa ett ändå!

Försäkring
Krisse: det där lät ju intressant, det är Österrike jag ska till. Täcker den sjukhusvistelsen också eller bara "räddningen"? Har du någon länk eller mer info om det?

Försäkring
Sjukhusvistelsen är alltid gratis om du är i ett annat EU-land.. Precis som i Sverige, det behöver du inte betala extra för!! Det enda du behöver är den där blanketten man får från försäkringskassan.

Försäkring
Det är ingen mening att ha två försökringar som täcker samma saker, s.k. dubbelförsäkring.

Den verkar vara dyr, tänk på att hemförsäkringen täcker en hel del så länge man inte är borta längre än 40 dagar eller nåt sånt, men då finns som sagt ett tillägg för några hundringar. Mitt försäkringsbolag (skandia) hävdar att t.o.m. Carte Neige är onödigt.
...kan ju vara skönt att spara nästan 2000kr på att kolla upp vad man är försäkrad för.

Försäkring
Blev folksam de tog bara 17kr/dag (efter de 45), fick ju byta hemförsäkringsbolag men det var det värt.

Dessutom brydde de sig inte om att jag skulle köra offpist hela tiden eller att jag klättrade berg utan rep och kunskap. (nja kanske lite överdrivet)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp