försäkring

• Trådstartare Trådstartare sofiaaa
  • Start datum Start datum
försäkring
låter ju hur bra som helst...den betalar äl all transport till sjukhus etc. om så skulle behövas?? jag har fått för mig att hemförsäkring, reseförsäkring etc. inte täcker transport...? är jag ute och cyklar??

försäkring
jag har precis förlängt reseskyddet i min hemförsäkring med If..., gäller för all offpist om man inte tävlar, är full eller utsätter sig för extrem fara. Extrem fara innebär exempelvis att man åker på topptur när det är 5 i lavinrisk och inte har någon koll. Vanlig offpist, klippor och glaciär är lugnt enligt försäkringsmannen jag pratat med.

Dessutom är det inga aktsamhetskrav (!) när man lämnar skidor utanför ex. restaurant och de blir stulna.

>> RR <<

försäkring
Anledningen till att man ska ha försäkringen är att den täcker transport kostnaderna från olycksplatsen till sjukhuset. Saken är den att i dom franska alperna använder dom sig av helikopter för att hämta skadade. Så då blir jävligt dyrt !! den gäller även i ett helt år. När jag köpte min förra året så pungade jag upp 42 euro

Den är värd pengarna om du åker mycket offpist.

försäkring
Trygg-Hansas hemförsäkring täcker offpiståkning, det enda bolag vars hemförsäkring gjorde det tror jag. Ringde två bolag innan jag fick napp... Hursomhelst, om du reser kortare än 30 dagar (eller var gränsen nu går) så klarar du dig utan reseförsäkring. Är det säsong så täckna försäkring, att åka oförsäkrat är att spela roulett där vinsten är löjligt låg men insatsen hög.

försäkring
Carte neige kostar 45 euro. Jag bröt båda handlederna under min säsong i Chamonix och min erfarenhet av försäkringar, svenska såväl som franska, är följande:

Ett carte neige är värt sin vikt i guld. Det betalar alla eventuella transporter, och ger dig pengar tillbaka på liftkortet om du ej kan använda det efter din skada. Jag fick tillbaka 250 euro för mitt. Inget krångel. Ingen självrisk. Du visar ditt carte neige och slipper förklara något mer.
Jag blev hämtad med skoter och ambulans, vilket annars skulle kostat 3000 kr. Du kan ju själv tänka dig vad en helikopterutryckning kan tänkas gå på...

Du behöver dessvärre också en hemförsäkring för att täcka skadekostnader (operationer, sjukhusvistelse, etc). När du blir skadad ska du emellertid kunna visa papper från svenska försäkringskassan. De gör att du inte betalar för akutvården medan du befinner dig på sjukhus, räkningen för detta skickas istället hem till Sverige ca 1 månad senare. Det är nu du behöver en svensk försäkring.
Min svenska försäkring hade jag via If. Den sög! Du får ligga ute med alla pengar själv, och det blir mycket pengar... Min operation kostade 11 000, sedan tillkom kostnader för undersökning, borttag av spik och röntgen. Hmmm. Var hostar man upp sådana summor som fattig student? If ersätter dig efter hand, men du får själv skicka checkar till Frankrike vilket är väldigt krångligt och ger dig extra utgifter. Dessutom gav försäkringen ingen ersättning för sveda och värk, d v s, If struntade fullständigt i att 6 veckor av min vistelse i Frankrike gick förlorade, att jag inte kunde åka bräda eller följa med i skolan. Detta trots att försäkringen jag tecknade var en studentförsäkring för utlandsstudier.
Om min skada inte läkt om två år, kan jag få invaliditetsersättning, men möjligheterna för detta är inte överdrivet stora har jag förstått. Dessutom var de otrevliga och inkompetenta på If, så jag rekommenderar att du avstår från deras försäkringar.

Kort och gott: Köp carte neige och hitta en bra hemförsäkring med utlandstillägg och ha en underbar säsong.

/Josefin

försäkring
Det här med försäkringar är en hel djungel. Dessutom så är de flesta tyvärr dåligt försäkrade eller inte alls när man åker iväg...främst då skidåkare som stannar ute mer än 45 gdr. Så länge gäller din hemförsäkring nämligen.
Jag har försökt att få johan här på freeride att ta upp detta viktiga ämne åtskilliga gånger dock utan resultat. Visst vore det bra att kunna täckna rätt försäkring här, direkt på denna sida?
Det finns ett bolag där man kan täckna rätt försäkring omgående och till rätt pris. De har en speciell skidåkarförsäkring samt backpackerförsäkring som är unik. "Click , pay and go" . Enklare kan det inte bli! Kontakta mig på dvrabl@northernprimary.dk och/ eller se på
www.northernprimary.co.uk

försäkring
Hur många gånger skall detta upprepas.
Tidigare långa diskussioner i ämnet finns här på freeride.
Caret neige i all ära men www.SAF-helico.com erbjuder samma villkor för 35€ och den kan du teckna på nätet. Och det är det bolaget som har räddningshelicoptrarna i Frankrike

försäkring
Vad jag har förstått gäller carte neige över hela världen, men kan bara tecknas i Frankrike. Och till gynnar, saf-helico täcker väl bara transport, medan carte neige även täcker in sjukvård osv om jag inte har fel. Som sagt, det är en djungel att teckan försäkring. En försäkringsguide här på freeride.nu vore ingen dum idé.

>> RR <<

försäkring
få se om jag förstått det här korrekt...ni rekommenderar alltså att man har en förlängd hemförsäkring + carte neige om man ska säsonga (dvs mer än 45 dagar)? ska göra min första säsong i år och det är ju surt att missa en så vital grej som rätt försäkring.

försäkring
Josefin-apelsin skrev i ett inlägg ovan att det inte är någon självrisk på "carte neige"-försäkringen. Stämmer detta?

/Jonas

försäkring
Angående vad Josefin skrev ovan, om sin handled som inte läker som den ska...

Om du har kvar besvär 2 år efter olyckan kan du bli invalidförklarad, till viss del. Man kan få upp till 40 basbelopp med If, ett basbelopp är 38 700 kr typ. Och så trappar det ner.

Jag har också If, skadade ett knä förra sässongen, jag betalade inget för min vård, efterssom jag är ung. Men dom ska ersätta behandling osv. Jag väntar bara på den 23e mars 2004, då har det gått 2 år, får se hur det går.

Lycka till med handleden.
/Tomas

Tillbaka
Topp