Carte neige kostar 45 euro. Jag bröt båda handlederna under min säsong i Chamonix och min erfarenhet av försäkringar, svenska såväl som franska, är följande:
Ett carte neige är värt sin vikt i guld. Det betalar alla eventuella transporter, och ger dig pengar tillbaka på liftkortet om du ej kan använda det efter din skada. Jag fick tillbaka 250 euro för mitt. Inget krångel. Ingen självrisk. Du visar ditt carte neige och slipper förklara något mer.
Jag blev hämtad med skoter och ambulans, vilket annars skulle kostat 3000 kr. Du kan ju själv tänka dig vad en helikopterutryckning kan tänkas gå på...
Du behöver dessvärre också en hemförsäkring för att täcka skadekostnader (operationer, sjukhusvistelse, etc). När du blir skadad ska du emellertid kunna visa papper från svenska försäkringskassan. De gör att du inte betalar för akutvården medan du befinner dig på sjukhus, räkningen för detta skickas istället hem till Sverige ca 1 månad senare. Det är nu du behöver en svensk försäkring.
Min svenska försäkring hade jag via If. Den sög! Du får ligga ute med alla pengar själv, och det blir mycket pengar... Min operation kostade 11 000, sedan tillkom kostnader för undersökning, borttag av spik och röntgen. Hmmm. Var hostar man upp sådana summor som fattig student? If ersätter dig efter hand, men du får själv skicka checkar till Frankrike vilket är väldigt krångligt och ger dig extra utgifter. Dessutom gav försäkringen ingen ersättning för sveda och värk, d v s, If struntade fullständigt i att 6 veckor av min vistelse i Frankrike gick förlorade, att jag inte kunde åka bräda eller följa med i skolan. Detta trots att försäkringen jag tecknade var en studentförsäkring för utlandsstudier.
Om min skada inte läkt om två år, kan jag få invaliditetsersättning, men möjligheterna för detta är inte överdrivet stora har jag förstått. Dessutom var de otrevliga och inkompetenta på If, så jag rekommenderar att du avstår från deras försäkringar.
Kort och gott: Köp carte neige och hitta en bra hemförsäkring med utlandstillägg och ha en underbar säsong.
/Josefin