Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Försäkringar i Schweiz.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="deephed" data-source="post: 193088" data-attributes="member: 15191"><p>Som jag skrivit tidigare i tråden så är det följande som gäller med dessa två tillägg:</p><p></p><p>1. Rega försäkringen kan du nu köpa online på deras hemsida. En suverän organisation som är väl värd att tillhöra.</p><p></p><p>2. Kolla upp om bolagen har ändrat i villkoren gällande offpist. Jag fick kraftiga problem med Trygg-Hansa trots att de godkänner offpist. Jag fick rätt mot dem men jag fick strida rejält. Om du förstör något i din utrustning så måste det vara en sk plötslig och oförutsedd händelse dvs istället för att skriva till försäkringsbolaget att du åkte offpist och gjorde ett felskär och sen gick dina skidor sönder måste du formulera det som att det var "som en blixt från klar himmel" dvs oförutsett. Vill du veta hur mitt ärende gick så får du gärna söka på Trygg-Hansa i forumet och du får då upp tråden.</p><p></p><p>----------- tidigare inlägg i tråden -------------</p><p></p><p>De försäkringsbolag som jag vet täcker offpist utan guide är Trygg Hansa och Länsförsäkringar och då pratar vi om Hemförsäkring dvs Reseförsäkringen som har ett grundläggande olycksskydd. Trygg Hansa har (tror även här att Länsförsäkringar har samma) en Olycksfallsförsäkring som gäller vid offpist utan guide.</p><p></p><p>Man bör ha alltså ha en:</p><p>*Förlängd Hemförsäkring läs Reseförsäkring som mot tillägg gäller mer än 45 dagar. Hjälper dig vid stöld, förseningar, olyckor, sjukvård, eventuell transport hem etc. Den gäller även för räddningspådrag i samband med olyckor samt transporter från olycksplatsen.</p><p></p><p>*Olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet efter olycka tex brutet ben etc.</p><p></p><p>Utöver dessa två så bör man även skaffa sig en försäkring i det landet där man skall vara som täcker räddningspådrag. Anledningen till att man skall ha detta är att om man inte har råkat ut för en olycka utan "bara" är nödställd så gäller inte Reseförsäkringen eller någon Olycksfallsförsäkring. Du får därför stå för kostanden för helikopter, räddningspådrag etc med egna pengar och det är dyrt. Träffade en kille som i Österrike, Badgastein tillsammans med sin kompis fick betala för ett pådrag. Slutade med att han fick betalade ca 40.000:-.</p><p></p><p>I Schweiz tex bör man ha Rega www.rega.ch för att undvika sådan här. Frankrike och Österrike har sina motsvarigheter och mer info om dessa finns här på forumet. En försäkring från Rega kostar ca 200:- kr och gäller 1 år från inköp.</p><p></p><p>::deephed::</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="deephed, post: 193088, member: 15191"] Som jag skrivit tidigare i tråden så är det följande som gäller med dessa två tillägg: 1. Rega försäkringen kan du nu köpa online på deras hemsida. En suverän organisation som är väl värd att tillhöra. 2. Kolla upp om bolagen har ändrat i villkoren gällande offpist. Jag fick kraftiga problem med Trygg-Hansa trots att de godkänner offpist. Jag fick rätt mot dem men jag fick strida rejält. Om du förstör något i din utrustning så måste det vara en sk plötslig och oförutsedd händelse dvs istället för att skriva till försäkringsbolaget att du åkte offpist och gjorde ett felskär och sen gick dina skidor sönder måste du formulera det som att det var "som en blixt från klar himmel" dvs oförutsett. Vill du veta hur mitt ärende gick så får du gärna söka på Trygg-Hansa i forumet och du får då upp tråden. ----------- tidigare inlägg i tråden ------------- De försäkringsbolag som jag vet täcker offpist utan guide är Trygg Hansa och Länsförsäkringar och då pratar vi om Hemförsäkring dvs Reseförsäkringen som har ett grundläggande olycksskydd. Trygg Hansa har (tror även här att Länsförsäkringar har samma) en Olycksfallsförsäkring som gäller vid offpist utan guide. Man bör ha alltså ha en: *Förlängd Hemförsäkring läs Reseförsäkring som mot tillägg gäller mer än 45 dagar. Hjälper dig vid stöld, förseningar, olyckor, sjukvård, eventuell transport hem etc. Den gäller även för räddningspådrag i samband med olyckor samt transporter från olycksplatsen. *Olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet efter olycka tex brutet ben etc. Utöver dessa två så bör man även skaffa sig en försäkring i det landet där man skall vara som täcker räddningspådrag. Anledningen till att man skall ha detta är att om man inte har råkat ut för en olycka utan "bara" är nödställd så gäller inte Reseförsäkringen eller någon Olycksfallsförsäkring. Du får därför stå för kostanden för helikopter, räddningspådrag etc med egna pengar och det är dyrt. Träffade en kille som i Österrike, Badgastein tillsammans med sin kompis fick betala för ett pådrag. Slutade med att han fick betalade ca 40.000:-. I Schweiz tex bör man ha Rega www.rega.ch för att undvika sådan här. Frankrike och Österrike har sina motsvarigheter och mer info om dessa finns här på forumet. En försäkring från Rega kostar ca 200:- kr och gäller 1 år från inköp. ::deephed:: [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Försäkringar i Schweiz.
Tillbaka
Topp