Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förslag på upplägg skidor för topptur (1 lätt par, 1 bredare allätare)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1241465" data-attributes="member: 59831"><p>Nej de är väl inte hugget i sten. Jag hatar dock skidor med mkt camber och monteringspunkt långt bak. När det gäller den bredare toppturs/allt-i-allo skidan, så trodde jag att jag köpte rätt när jag valde Icelantic Nomad Lite 105. Den skulle enligt pappret vara 105 bred i midjan och väga 1850 gram. Verkligheten var 111 midja och 2050 gram som lättast. Den skidan har allt jag gillar annars, mer central stance, med monteringspunkt typ 6 cm bakom TC, och sen platt/noll camber. Det finns absolut inte många såna skidor på marknaden, jag har letat som fan. Dom skidor jag kört innan som jag också gillat var 4 frnt Hoji och Dynafit Chugach. Dock var dom båda lite för mkt skida för svenska förhållanden, och jag har märkt att jag har typ lika kul i djupt puder på ett par 105 midja som något över 110. Därav Armada ARW 106UL. Den har dock normal camber, men det är en avvägning och det är inte hela världen. </p><p></p><p>Hade jag fått välja själv så hade en 4 Frnt Raven varit en bra kandidat som den smalade topptursskidan. Även om det är över 100mm och rätt tung så är den rätt smal, och med en 300 grams bindning med bra glidiga hudar så tror jag de är en skida jag skulle gilla, även på lite längre turer. </p><p></p><p>Men Tracer 98 tror jag är en bra avvägning, den verkar stå pall för lite hårdare åkning än mina nuvarande Vision 98, men samtidigt vara rätt lekfull.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1241465, member: 59831"] Nej de är väl inte hugget i sten. Jag hatar dock skidor med mkt camber och monteringspunkt långt bak. När det gäller den bredare toppturs/allt-i-allo skidan, så trodde jag att jag köpte rätt när jag valde Icelantic Nomad Lite 105. Den skulle enligt pappret vara 105 bred i midjan och väga 1850 gram. Verkligheten var 111 midja och 2050 gram som lättast. Den skidan har allt jag gillar annars, mer central stance, med monteringspunkt typ 6 cm bakom TC, och sen platt/noll camber. Det finns absolut inte många såna skidor på marknaden, jag har letat som fan. Dom skidor jag kört innan som jag också gillat var 4 frnt Hoji och Dynafit Chugach. Dock var dom båda lite för mkt skida för svenska förhållanden, och jag har märkt att jag har typ lika kul i djupt puder på ett par 105 midja som något över 110. Därav Armada ARW 106UL. Den har dock normal camber, men det är en avvägning och det är inte hela världen. Hade jag fått välja själv så hade en 4 Frnt Raven varit en bra kandidat som den smalade topptursskidan. Även om det är över 100mm och rätt tung så är den rätt smal, och med en 300 grams bindning med bra glidiga hudar så tror jag de är en skida jag skulle gilla, även på lite längre turer. Men Tracer 98 tror jag är en bra avvägning, den verkar stå pall för lite hårdare åkning än mina nuvarande Vision 98, men samtidigt vara rätt lekfull. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Förslag på upplägg skidor för topptur (1 lätt par, 1 bredare allätare)
Tillbaka
Topp