Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Förspänning och sommarvila.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gladpack" data-source="post: 1334704" data-attributes="member: 43649"><p>Så går ännu en vinter mot sitt slut. Vanan trogen tänker jag tanken att jag ska preppa skidorna för sommardvalan men inser att det inte kommer att hända i år heller... Tror att jag kanske har gjort det 2-3 gånger hittills på ett par decenier...</p><p></p><p>Att sommarvalla är säkert bra för belagen. Säkert bra att se över och smörja glidytor på bindningarna med. Men att sänka förspänningen - behövs det verkligen? Fjäderstål är elastiskt och återgår till sin ursprungsform vid avlastning, så länge man inte belastar plastiskt (-utöver elasticiteten). </p><p>Som jämförelse belastar en bil sin fjädring konstant i åratal utan att säcka ihop.</p><p></p><p>Finns det någon här på forumet som kan förklara varför man bör skruva ned bindningarna för sommaren, eller är det bara något man gör för att det "känns rätt"..?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gladpack, post: 1334704, member: 43649"] Så går ännu en vinter mot sitt slut. Vanan trogen tänker jag tanken att jag ska preppa skidorna för sommardvalan men inser att det inte kommer att hända i år heller... Tror att jag kanske har gjort det 2-3 gånger hittills på ett par decenier... Att sommarvalla är säkert bra för belagen. Säkert bra att se över och smörja glidytor på bindningarna med. Men att sänka förspänningen - behövs det verkligen? Fjäderstål är elastiskt och återgår till sin ursprungsform vid avlastning, så länge man inte belastar plastiskt (-utöver elasticiteten). Som jämförelse belastar en bil sin fjädring konstant i åratal utan att säcka ihop. Finns det någon här på forumet som kan förklara varför man bör skruva ned bindningarna för sommaren, eller är det bara något man gör för att det "känns rätt"..? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Förspänning och sommarvila.
Tillbaka
Topp