Förspänning på racebindningar av märket Head

Roger W

Medlem
Hejsan. Är det någon som vet hur man ställer in/ställer om förspänningen på racebindningar av märket Head (16)? På mina tidigare bindningar har det funnits två skruvar därbak, en för förspänning, den andra för din. På de här bindningarna finns bara en skruv och den är för din.

När du inte har RD-bindningarna så finns det ingen skruv för förspänning. Vet inte hur pass erfaren du är med bindningarna, men på sidan av bakbindningen finns det intryckt i metallen vilket spann du ska hålla dig inom. Ligger du i mitten av det spannet med pjäxan itryckt så är det rätt. Viktigt att läsa på pjäxan vilka mått som gäller och sedan montera bindningen i det spannet. Men det känner du säkert redan till.

Har precis köpt ett par beg raceskidor (Head) med RD bindningar och är helt ny på de här inställningarna. Bara sett DIN tidigare, är amatör men tycker det är kul att åka på proffsmaterial.

Vad bör man tänka på, en skala mellan 10-20, fler ställskuvar? Oerhört tacksam för svar!

Har precis köpt ett par beg raceskidor (Head) med RD bindningar och är helt ny på de här inställningarna. Bara sett DIN tidigare, är amatör men tycker det är kul att åka på proffsmaterial.

Vad bör man tänka på, en skala mellan 10-20, fler ställskuvar? Oerhört tacksam för svar!
Har du lite bilder? Din kan du ställa som du brukar, förspänningen har markeringar på sig och ställs med pjäxan i. Vill inte minnas att det är några inställningar i tån men minnet kan såklart svika

Har du lite bilder? Din kan du ställa som du brukar, förspänningen har markeringar på sig och ställs med pjäxan i. Vill inte minnas att det är några inställningar i tån men minnet kan såklart svika
Tack för svar, lägger in några bilder.

Bilagor

• 20230406_190215.jpg
    20230406_190215.jpg
    459 KB · Besök: 215
  • 20230406_190206.jpg
    20230406_190206.jpg
    409.7 KB · Besök: 247
Bak: Den stjärnskruv som du har längst ned (närmast skidan) är förspänningen. Sätt i pjäxan och skruva den så att skruvens skalle är jäms med bindningen. Den ska alltså inte sticka ut något. Skruven för att justera DIN sitter inne i hålet (högre upp). Den är alltså nu inställd på mellan 15 och 16 (men lite svårt att se exakt från denna vinkel).

Fram: Med torx-skruven justerar du höjden på tåplattan. Skruva den till sitt lägsta läge och sätt i pjäxan i bindningen. Luta sedan pjäxan bakåt (genom att dra i skaftet) så att överdelen av pjäxans främre läpp vilar mot frambindningens överkant. Stoppa sedan in ett dubbelvikt kopieringspapper (viktigt att pjäxan och bindningen är torra) mellan tåplattan och pjäxans tådel. Höj sedan tåplattan (med hjälp av torx-skruven) till dess att du inte längre kan röra papperet fritt. När papperet sitter fast men du fortfarande kan dra ut det utan att det går sönder så har du rätt höjd. Det går självklart lika bra att använda ett bladmått. Jag kör då 0,15 mm (ett dubbelvikt kopieringspapper är ca 0,16 mm). Den andra ”skruven”, dvs. den svarta cylindern med ett vitt streck på, är bara en sorts mätare som visar höjden på tåplattan. Jag använder den som ett riktmärke när jag ställer in den andra frambindningen men finjusterar ändå alltid individuellt.

Lycka till och glad påsk!🐣

Kapar tråden lite. Hur ställer man förspänningen på en sån här? Har flera utan skruv men blir inte riktigt klok
image.webp

Nästa bindning i hushållet. Hur fasen ska jag veta vilken del av bindningsdelarna som ska linjera med rätt mått?
image.webp

image.webp

image.webp

image.webp

Nästa bindning i hushållet. Hur fasen ska jag veta vilken del av bindningsdelarna som ska linjera med rätt mått?
imo så spelar det ingen roll eftersom det viktigaste är var pjäxans mittmarkering befinner sig i förhållande till skidan.
Bestäm dig var på skidan du vill stå, smacka bindningsdelarna på varsin sida så att förspänningen är i ok läge och far och åk.
#fwiw #hyrbindningarärpraktiskaiblandmen...

imo så spelar det ingen roll eftersom det viktigaste är var pjäxans mittmarkering befinner sig i förhållande till skidan.
Bestäm dig var på skidan du vill stå, smacka bindningsdelarna på varsin sida så att förspänningen är i ok läge och far och åk.
#fwiw #hyrbindningarärpraktiskaiblandmen...
Så är det förstås men det här är dotterns raceskidor och jag är inte så säker på att hon kan analysera det. Så jag tänkte säkra så att hon får rätt förutsättningar. Hon har rätt långa sulor så lite orolig att hon hamnar fel i dagsläget.

Så är det förstås men det här är dotterns raceskidor och jag är inte så säker på att hon kan analysera det. Så jag tänkte säkra så att hon får rätt förutsättningar. Hon har rätt långa sulor så lite orolig att hon hamnar fel i dagsläget.
Står det ingen BC i själva skidan?

Sätt skruvparet vid rätt angivelse, justera förspänning och du är färdig. På sista bilden motsvarar häldelens främre skruvpar i främsta hålen ett sulmått på 231-250mm. Bakre 311-332.
Ah! Det är alltså skruvarna man går på. Jag letade efter nån linje på bindningen som skulle linjera. Hur är det i tån?

Kul med race!😃 @Jarle och @TailGunnar har gett dig bra råd för hur du monterar bindningen i standardläget. Om du vill veta om standardläget är rätt för din dotter så behövs lite mer info.
• Skida (ange längd + om det är GS eller SL).
• Längd på dotter.
• Längd på sulan (t.ex. 269 mm om pjäxan är 22,5 mondo).
• Nivå (behöver ingen meritlista men bra att veta om det är en nybörjare eller inte).

Kul med race!😃 @Jarle och @TailGunnar har gett dig bra råd för hur du monterar bindningen i standardläget. Om du vill veta om standardläget är rätt för din dotter så behövs lite mer info.
• Skida (ange längd + om det är GS eller SL).
• Längd på dotter.
• Längd på sulan (t.ex. 269 mm om pjäxan är 22,5 mondo).
• Nivå (behöver ingen meritlista men bra att veta om det är en nybörjare eller inte).
All feedback är kul.

Det är en 126cm SL-skida
Dottern är typ 138cm och väger 35
Hon har stora fötter (268 bsl)
Nivån är andra året U10. Hon kör tredje säsongen i klubben nu och började få till lite carving i slutet av förra. När det blir lite brantare bana så går hon rätt mycket på sladd ändå.

Tillbaka
Topp