Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Första provåkningen av Hendryx Skis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steepndeep" data-source="post: 141049" data-attributes="member: 13343"><p>Hoppsan, självklart skall jag ange min vikt och åkstil. Här kommer den;</p><p></p><p>Vikt ca 100 kg </p><p>Längd 183 cm</p><p>Benstyrka mycket god</p><p>Skostorlek 44-45</p><p>Åkstil Snabbt och hårt överallt (jag menar överallt), dock usel på att hoppa.</p><p></p><p>Således helt fel kropps- och åk-typ för ett par mjuka plank!</p><p></p><p>Är nu Hendryx Skis columbi ägg? Nej självklart inte, du måste vara en duktig åkare för att utnyttja dem. Speciellt i pist. I lössnö och halvlös snö är dock min bedömning att en medelgod åkare blir bättre på Hendryx. Låt oss se varför…</p><p></p><p>I pist ligger Voodoon, eftersom den är mjuk och "formar" sig till sin svängradie i svängen, bergfast på 19 meters radie. Upptäck ett hinder, typ långsam åkare, och försök ta öka eller minska svängradien och upptäck att det är svårt. Minska går inte med mer än att du tvärställer och stannar och öka går inte heller speciellt lätt. Du ligger antingen i ditt skär eller också inte alls i skär. Efter att ha försökt väja för långsammare åkare flera gånger så visar det sig att det går att öka svängradien men det är inte alls lika lätt som på mina Völkl. Den elake säger då att detta är självklart eftersom Völkln aldrig låg i ett helt rent skär, du bara gjorde det mer eller mindre orent. Summa sumarum, ligger du på skär så är det säkert första gången du har ett helt rent skär igenom HELA svängen, och det är faktiskt svårare att ta sig ur. Något att tänka på men j…ar vad kul.</p><p></p><p>Utanför pisten är den helt enkelt bättre än allt annat jag kört. De mjuka spetsarna gör att du inte behöver bända dig runt fjällbjörkarna. Stå mitt på skidan, låt spetsen dra dig in i svängen och känn nävret fladdra i jackan när du rundar björkstammen.</p><p></p><p>Som tidigare sagt, detta gäller i svensk pist. Jag vet inte om de håller för ett STORT åk i Chamonix eller Canada men det finns inget som talar emot.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steepndeep, post: 141049, member: 13343"] Hoppsan, självklart skall jag ange min vikt och åkstil. Här kommer den; Vikt ca 100 kg Längd 183 cm Benstyrka mycket god Skostorlek 44-45 Åkstil Snabbt och hårt överallt (jag menar överallt), dock usel på att hoppa. Således helt fel kropps- och åk-typ för ett par mjuka plank! Är nu Hendryx Skis columbi ägg? Nej självklart inte, du måste vara en duktig åkare för att utnyttja dem. Speciellt i pist. I lössnö och halvlös snö är dock min bedömning att en medelgod åkare blir bättre på Hendryx. Låt oss se varför… I pist ligger Voodoon, eftersom den är mjuk och "formar" sig till sin svängradie i svängen, bergfast på 19 meters radie. Upptäck ett hinder, typ långsam åkare, och försök ta öka eller minska svängradien och upptäck att det är svårt. Minska går inte med mer än att du tvärställer och stannar och öka går inte heller speciellt lätt. Du ligger antingen i ditt skär eller också inte alls i skär. Efter att ha försökt väja för långsammare åkare flera gånger så visar det sig att det går att öka svängradien men det är inte alls lika lätt som på mina Völkl. Den elake säger då att detta är självklart eftersom Völkln aldrig låg i ett helt rent skär, du bara gjorde det mer eller mindre orent. Summa sumarum, ligger du på skär så är det säkert första gången du har ett helt rent skär igenom HELA svängen, och det är faktiskt svårare att ta sig ur. Något att tänka på men j…ar vad kul. Utanför pisten är den helt enkelt bättre än allt annat jag kört. De mjuka spetsarna gör att du inte behöver bända dig runt fjällbjörkarna. Stå mitt på skidan, låt spetsen dra dig in i svängen och känn nävret fladdra i jackan när du rundar björkstammen. Som tidigare sagt, detta gäller i svensk pist. Jag vet inte om de håller för ett STORT åk i Chamonix eller Canada men det finns inget som talar emot. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Första provåkningen av Hendryx Skis
Tillbaka
Topp