Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Första resan till alperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1255492" data-attributes="member: 144594"><p>Många svenskar som inte har varit i alperna förr verkar befara att backarna där ofta är branta och oftast kräver mycket god åkförmåga. Istället är det tvärtom. Bortsett från ev språkproblem är många alporter perfekta för nybörjare och familjer, med fint väder på köpet (om man bryr sig om sådant). Även de branta/svarta backarna i alperna är ofta bredare och (pga väder/klimat) vågar jag påstå sällan liknar de isiga smala mandomsprov som man ibland stoltserar med i fjällen.</p><p></p><p>Olika alporter har litet olika utbud. Svarta pister är oftast ingen stor grej. Det brukar finnas ett stort utbud av de flesta typer av backar, där ”snälla röda” och ”mörkröda” ofta dominerar, parallellt med snällare ”blåa”områden med långa och breda pister som är så fina att även vi som åkt litet mer kan tycka det är kul att cruisa runt på eftermiddagen när mjölksyran sätter in.</p><p></p><p>En del kända orter skulle jag iofs för min del inte rekommendera för första alpresan eftersom de kan vara litet bökiga, t ex St Anton och Chamonix. Och en del kan vara <em>för</em> ”snälla” om man är en redan erfaren åkare.</p><p></p><p>Kom med ngt förslag så kan vi kommentera! Och ta en titt på UCPA! Många här (i princip alla utom jag…) har rest med dem och har tydligen mycket goda erfarenheter av deras resor.</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.ucpa.se/[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1255492, member: 144594"] Många svenskar som inte har varit i alperna förr verkar befara att backarna där ofta är branta och oftast kräver mycket god åkförmåga. Istället är det tvärtom. Bortsett från ev språkproblem är många alporter perfekta för nybörjare och familjer, med fint väder på köpet (om man bryr sig om sådant). Även de branta/svarta backarna i alperna är ofta bredare och (pga väder/klimat) vågar jag påstå sällan liknar de isiga smala mandomsprov som man ibland stoltserar med i fjällen. Olika alporter har litet olika utbud. Svarta pister är oftast ingen stor grej. Det brukar finnas ett stort utbud av de flesta typer av backar, där ”snälla röda” och ”mörkröda” ofta dominerar, parallellt med snällare ”blåa”områden med långa och breda pister som är så fina att även vi som åkt litet mer kan tycka det är kul att cruisa runt på eftermiddagen när mjölksyran sätter in. En del kända orter skulle jag iofs för min del inte rekommendera för första alpresan eftersom de kan vara litet bökiga, t ex St Anton och Chamonix. Och en del kan vara [I]för[/I] ”snälla” om man är en redan erfaren åkare. Kom med ngt förslag så kan vi kommentera! Och ta en titt på UCPA! Många här (i princip alla utom jag…) har rest med dem och har tydligen mycket goda erfarenheter av deras resor. [URL unfurl="true"]https://www.ucpa.se/[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Första resan till alperna
Tillbaka
Topp