Första skidor all mountain

kdh990

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte köpa mina första skidor och har de senaste dagarna tillbringat väldigt många timmar på att läsa om vad man ska köpa osv. Eftersom detta tar upp all min tid så är det nog bäst att jag slår till på några snart innan jag blir singel och arbetslös...

Jag är nog en ganska medioker skidåkare just nu, jag tar mig ner överallt men tekniken är förmodligen inte den bästa. Mina erfarenheter består av ett par veckor i sälen samt åre, detta var för många år sedan. Av de veckorna var nog 95% i pisten men min vision är att jag kommer åka ca 60/40 i framtiden dock fortfarande med fördel för pisten.

Kommande halvåret bor jag i närheten av de franska alperna och jag hoppas att jag iaf får ett par skidveckor under den här tiden, i framtiden siktar jag på ca 1-2 veckor/år.
Vikten ligger runt 80 kg och jag är 184 cm lång.

I tankarna ligger skidor som salomon q 105 och völkl kendo som jag har hittat för bra priser här borta och som jag läst mycket gott om.

Tankarna med Kendo är att ha en smalare skida som jag är lite mer van vid, köra några veckor i år och isf ha möjlighet att köpa till en lite mer offpist-skida i framtiden om det blir så att jag verkligen tar upp skidåkningen på riktigt. Tanken med Salomon q 105 är väl att den är lite bredare än vad jag egentligen tänk mig och att det skulle få mig att åka mer offpist samt att den fungerar överallt.

Har även mycket om bla blizzard bonafide, völkl bridge, line prophet 98, k2 annex 98, extrem project 100 osv.

Dock verkar det som att samtliga par skidor jag tittat på egentligen riktar sig till mer avancerade åkare med mer erfarenhet av skidåkning.

Så det jag undrar egentligen, kollar jag på fel typ av skidor? Ska jag istället kolla efter skidor som riktar sig till medelgoda åkare, tex rossignol sin 7? Hur beter sig salomon q 105 i pist och i isiga förhållanden?

Är jag helt ute och cyklar med mina resonemang?

Tacksam för svar om någon skulle orka läsa igenom min roman.

Har du planerat att åka något i början av vintern? Isåfall tycker jag du borde ta dig till någon ort som har testdagar, alt. kolla med någon uthyrning om du kan få testa några olika par under en dag eller två för att känna efter vad du tycker bäst om. Det är supersvårt att säga på förhand om du är på den nivån att du direkt kan trivas och utvecklas på en bredare skida eller om du istället ska börja på en lite smalare och sikta större om något år. Sånt kan variera från person till person, för mig tog det x antal år att både våga mig på och kunna hantera större lagg och ge mig ut i offpisten (jag är en superfegis), för andra kan det gå på en vecka.

Som parentes verkar det enligt mina egna iakttagelser f.ö. som att Rossi Sin 7 är en av de vanligaste skidorna under fötterna på UCPAs "mittemellan-grupper", så enbart baserat på det känns det ju som en skida man kan växa med.
(Mina fellow nördar, rätta mig om jag har fel men har inte Sin7, och i vissa fall Soul7, blivit ersättaren till Bandit B2/B78/B82, vad nu alla de olika upplagorna hette?)

Jag ska till Les deux alpes om en vecka. Tyvärr har skidtestet redan varit då. Jag hade egentligen planerat att köpa ett par innan, men det känns som du säger, vettigt att testa på lite olika par under någon dag eller så.

Vad tror du annars om tex völkl kendo, är det en bra skida? Som jag har förstått det är den ganska styv, och fungerar bäst i höga farter, tror du den skulle kunna fungera ändå?

Kendon är bra
Du beskriver att du är medioker åkare, köp ett par skidor utifrån detta.
Går du upp på avancerad och expert är risken att dom blir allt för styva för din förmåga.
Lite som att köra en F1 bil och inte behärska den.
Köp ett par mindre avancerade skidor och åk på dom tills du växer ur dom åkmässigt.
Då får du ju även nöjet att köpa nya skidor.

/GC

Om jag skulle bo ett halvår nära alper så hade jag gått bredare, blir bara roligare :)
Ligger tex ett par punisher på köp och sälj nu såg jag efter snabb koll.
Jag hade satsat på något mellan 105-117…

Jag var i exakt samma sits, men körde en skida med 90mm midja i vintras. Letade efter nåt som funkar bra överallt men inte för svåråkt och har precis bytt upp mig till armada tst efter mycket research. kan vara ett alternativ, många som hyllar den!

Kan återkomma när jag provåkt, men du har säkert hunnit slå till då!

GoranC sa:
Kendon är bra

Köp ett par mindre avancerade skidor och åk på dom tills du växer ur dom åkmässigt.

/GC
Det är lite det jag letar efter, inte de här expert-skidorna utan några som fungerar för min nivå som medelmåtta. Jag tycker dock att många skidor klassas som medel-avancerade på vissa hemsidor medan de klassas som avancerade-expert på andra. Jag har svårt att veta vad jag ska leta efter helt enkelt. Har du några tips på ca 100 mm skidor till medelåkare?

Knuta: tack för svar, jag ska nog testa ett par olika alternativ nästa vecka så får vi se hur brett jag vågar gå.

Chrillelille: Gör jättegärna det, jag avvaktar nog med köpet lite. Jag ska försöka testa lite olika hyrskidor nästa vecka.

Du har fått ett bra tips tidigare i Ross Sin 7
Säkert en helt ok skida att utveckla åkförmågan på
finns för dryga 3000kr med marker griffon på Sportbittl

Hur fel kan det bli? Det går att åka på alla skidor, sen handlar det bara att åka in sig på dom.
En för dålig skida är inte rolig att åka med på nått vis, möjligtvis om du skall börja lära dig ploga i gröna backar.
En för bra skida blir jobbig att åka på om man saknar teknik och fart. Den är byggd för mycket högre belastningar och krafter för att fungera bra.
Allt efter ökad förmåga kommer du ställa högre krav på utrustning, och då gäller det allt, inte bara skidorna. Det liksom hänger i hop. Vipps så har du, en hel samling som vissa, men i alla fall minst två par

/GC

Jag kan föreslå Soul Blå.
Jag kör själv på bl.a. Soul Orange, men Blå är ännu mer lättåkt trots lite mer bredd.

I Val Thorens UCPA körde de med Rossignol Sin 7 även i offpistgruppen förra året (den mest avancerade gruppen på pappret). Provade själv en dag för vi skulle gå med stighudar och jag hade inga till mina betydligt bredare skidor. Jag tycker att de funkade förvånansvärt bra och tror att de kan vara ett bra köp. Betydligt mindre stabila än mina skidor men ändå ganska bra grepp på hårt och skapligt flyt i lössnö. Lustigt nog ville UCPA inte slöa ner kanterna alls längst fram - när man inte gör det blir de något bångstyriga ibland. Mycket lättåkta trots det. Jag är dock 10 kilo lättare än dig och 10 cm kortare - kanske för veka skidor för dig? Kör på längsta längden om du väljer dessa. Annars kanske Ross Soul 7 är ett bra val men de har jag inte testat.

Tja Kdh990!
Du tog orden ur min mun. Jag hade tänkt skriva ett nästan exakt likadant inlägg men bara inte haft tid. ( har också lagt en del tid på att söka runt) Det känns som om vi båda har identiska förutsättningar. Du får gärna höra av dig om vilka skidor du har valt så känns det nästan som att jag kan välja ett par likadana!

Snödjup

Tillbaka
Topp