Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Förstärka skidbyxor med tex Keprotek/Cordura
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1090725" data-attributes="member: 156771"><p>Jag förstärkte skidbrallornas nederdel med heavy Cordura, riktigt kraftig. Beställ så mycket du behöver med hoppsan-det-gick-åt-hevete första-gången-marginal. Andra material att förstärka med är kevlartyger. Det kan vara ett bra idé att slakta ett gammalt lakan och testa först, innan man sätter saxen i corduran. </p><p></p><p>Jag sydde med förstärkt polyester tråd på maskin med jeansnål. Undvik nålar som skär sönder tyget. Det går kanske att limma, men det håller betydligt mycket sämre. Tänk på att pressa in kanterna på förstärkningen innan du syr fast den. Råa kanter håller inte. För att täta sömmarna, lade jag på Liquisole från insidan med ca 1 cm bredd med hjälp av smal skrapa i tre lager och pressade sedan på Gorillatape (det fungerar även med spinnakertejp, men den måste värmas för att fästa på annat tyg än spinnakerväv) med strykjärn på svag, svag värme för att fixera sömmarna. Jag valde att sy stickningar på sömmarna, eftersom det ger en bättre hållbarhet åt själva kanten. </p><p></p><p>Sy fållen från insidan före du fäster tyget i brallorna på yttersidan, annars får du en (läckande) söm mitt i förstärkningen. Ta också hänsyn till eventuella slitsar i nederkanten på brallorna. </p><p></p><p>Glöm inte att rita mönster FÖRST! Det går nämligen inte åt så lite som man tror. Min förstärkning blev färdig 18 cm på utsidan och 11 cm på insidan, men det gick åt 45 cm pga smal tygbredd. </p><p></p><p>www.recon.se och www.shelbyoutdoor.com har bra tyger för ändamålet. Vanliga sömmerskor eller tygbutiker kommer bara att rekommendera dig bävernylon och säga att det håller och att du inte behöver täta sömmarna (om det inte händelsevis är en skidåkare). Bävernylon håller visserligen, men bara om man inte åker mer än någon vecka i Sälen med ungarna i barnbacken varje år. Och det blir blött. </p><p></p><p>Good luck, det är inte så krångligt <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1090725, member: 156771"] Jag förstärkte skidbrallornas nederdel med heavy Cordura, riktigt kraftig. Beställ så mycket du behöver med hoppsan-det-gick-åt-hevete första-gången-marginal. Andra material att förstärka med är kevlartyger. Det kan vara ett bra idé att slakta ett gammalt lakan och testa först, innan man sätter saxen i corduran. Jag sydde med förstärkt polyester tråd på maskin med jeansnål. Undvik nålar som skär sönder tyget. Det går kanske att limma, men det håller betydligt mycket sämre. Tänk på att pressa in kanterna på förstärkningen innan du syr fast den. Råa kanter håller inte. För att täta sömmarna, lade jag på Liquisole från insidan med ca 1 cm bredd med hjälp av smal skrapa i tre lager och pressade sedan på Gorillatape (det fungerar även med spinnakertejp, men den måste värmas för att fästa på annat tyg än spinnakerväv) med strykjärn på svag, svag värme för att fixera sömmarna. Jag valde att sy stickningar på sömmarna, eftersom det ger en bättre hållbarhet åt själva kanten. Sy fållen från insidan före du fäster tyget i brallorna på yttersidan, annars får du en (läckande) söm mitt i förstärkningen. Ta också hänsyn till eventuella slitsar i nederkanten på brallorna. Glöm inte att rita mönster FÖRST! Det går nämligen inte åt så lite som man tror. Min förstärkning blev färdig 18 cm på utsidan och 11 cm på insidan, men det gick åt 45 cm pga smal tygbredd. www.recon.se och www.shelbyoutdoor.com har bra tyger för ändamålet. Vanliga sömmerskor eller tygbutiker kommer bara att rekommendera dig bävernylon och säga att det håller och att du inte behöver täta sömmarna (om det inte händelsevis är en skidåkare). Bävernylon håller visserligen, men bara om man inte åker mer än någon vecka i Sälen med ungarna i barnbacken varje år. Och det blir blött. Good luck, det är inte så krångligt ;) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Förstärka skidbyxor med tex Keprotek/Cordura
Tillbaka
Topp