Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Fotoryggsäck
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 39342" data-attributes="member: 13245"><p>Jag har också DaKine`s värsting. Det är definitivt en rejäl säck, bra vadderad och med många ombyggnadsmöjligheter. Jag får plats med Eos5+vertgrepp, Eos 600, 24-85, 80-200, 300/4.0, blixt, halvstor DV kamera och diverse konvertrar och andra småprylar. </p><p>Med lite smart planering av inredningen kan jag då också låta valfritt objektiv sitta kvar på valfritt hus vilket helt klart är bra för snabbheten. Säcken är så pass djup att en EOS5:a går ned på tvären och en 300/2.8 skulle få plats.</p><p></p><p>Det finns en rejäl ficka på baksidan som dessutom har en "bälgdragkedja" så att den kan bli ännu större. Där går det in en hel del sladd och till exempel en bärbar dator om det krävs. Alternativt få man in lite matsäck, extra tröja mm, dvs en mindre skidpackning. Det finns också en extern plats för vattenflaska, men tyvärr inget förberätt för camelback. Bak på säcken finns också det så vanligt förekommande resårnätet vilket är perfekt för att tillfälligt hålla en jacja eller nå`t. Dessutom finns tre rejäla band med snäpplås på tvären över hela säckens bakdel som skulle funkar utmärkt för att sätta fast monoskidan.</p><p></p><p>Med mina fotoprylar, men utan sladdar, laddare och annat tungt skulle jag säg att säcken blir "acceptabelt" tung. SKall man ta ut den på berget får det handla om minst 90% foto och max 10% åkning. Det är inget man åker runt med för att kanske på skoj dra iväg ett par bilder per dag, förståss. Med sladdpacket blir det lite för tungt för allt annat än ren transport. Å andra sidan, vem behöver sladdar på berget?</p><p></p><p></p><p>DaKines diagonalfäste för skidor finns också om man behöver gå lite för att hitta fina sluttningar.</p><p></p><p>Själva bärsystemets kvalitet är bra, men tyvärr en bit från de bästa vanliga säckarna. Det verkar i och för sig bättre än Lowes, men det är tveklöst så att mycket kunde förbättras. T.ex. känns själva axelbanden lite tjocka och stela, justeringen uppepå av hur långt säckans topp skall hamna från ryggen är lite felkonstruerad, den smala vadderinen nere i svanken stabiliserar inte säcken så bra som jag skulle önska i sidled etc. </p><p></p><p>Kvaliten känns dock helt OK och jag har inte haft några problem med min säck. Priset är väl vad man kan vänta sig. Ryggsäckar är ju dyrt, tyvärr.</p><p></p><p>Slutsatsen är att DaKine Reload är en bra kompromiss mellan förvaring/transport av en hyfsat stor fotoutrustning samt fotografering på fältet. Den schyssta infästningen för skidor gör den helt klart till ett intressant alternativ för en skidfotograf.</p><p></p><p>HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 39342, member: 13245"] Jag har också DaKine`s värsting. Det är definitivt en rejäl säck, bra vadderad och med många ombyggnadsmöjligheter. Jag får plats med Eos5+vertgrepp, Eos 600, 24-85, 80-200, 300/4.0, blixt, halvstor DV kamera och diverse konvertrar och andra småprylar. Med lite smart planering av inredningen kan jag då också låta valfritt objektiv sitta kvar på valfritt hus vilket helt klart är bra för snabbheten. Säcken är så pass djup att en EOS5:a går ned på tvären och en 300/2.8 skulle få plats. Det finns en rejäl ficka på baksidan som dessutom har en "bälgdragkedja" så att den kan bli ännu större. Där går det in en hel del sladd och till exempel en bärbar dator om det krävs. Alternativt få man in lite matsäck, extra tröja mm, dvs en mindre skidpackning. Det finns också en extern plats för vattenflaska, men tyvärr inget förberätt för camelback. Bak på säcken finns också det så vanligt förekommande resårnätet vilket är perfekt för att tillfälligt hålla en jacja eller nå`t. Dessutom finns tre rejäla band med snäpplås på tvären över hela säckens bakdel som skulle funkar utmärkt för att sätta fast monoskidan. Med mina fotoprylar, men utan sladdar, laddare och annat tungt skulle jag säg att säcken blir "acceptabelt" tung. SKall man ta ut den på berget får det handla om minst 90% foto och max 10% åkning. Det är inget man åker runt med för att kanske på skoj dra iväg ett par bilder per dag, förståss. Med sladdpacket blir det lite för tungt för allt annat än ren transport. Å andra sidan, vem behöver sladdar på berget? DaKines diagonalfäste för skidor finns också om man behöver gå lite för att hitta fina sluttningar. Själva bärsystemets kvalitet är bra, men tyvärr en bit från de bästa vanliga säckarna. Det verkar i och för sig bättre än Lowes, men det är tveklöst så att mycket kunde förbättras. T.ex. känns själva axelbanden lite tjocka och stela, justeringen uppepå av hur långt säckans topp skall hamna från ryggen är lite felkonstruerad, den smala vadderinen nere i svanken stabiliserar inte säcken så bra som jag skulle önska i sidled etc. Kvaliten känns dock helt OK och jag har inte haft några problem med min säck. Priset är väl vad man kan vänta sig. Ryggsäckar är ju dyrt, tyvärr. Slutsatsen är att DaKine Reload är en bra kompromiss mellan förvaring/transport av en hyfsat stor fotoutrustning samt fotografering på fältet. Den schyssta infästningen för skidor gör den helt klart till ett intressant alternativ för en skidfotograf. HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Fotoryggsäck
Tillbaka
Topp