Fråga ang. passform på hjälm

Arcane

Ny medlem
Jag beställde, efter att ha mätt mitt huvud till 58 cm, en Sweet Trooper-hjälm i storlek M/L. När jag fick den igår satt den tight men det kändes ändå ganska bra. När jag däremot satte på mig min ansiktsmask och provade hjälmen började den klämma här och där och i pannan klämde det lite väl hårt.

Eftersom jag inte använt hjälm sedan jag var mindre vet jag inte riktigt hur den ska sitta och vad jag ska förvänta mig, kanske är det en vanesak. Ska jag gå upp en storlek eller ska jag bara strunta i att använda ansiktsmasken? Jag antar att hjälmen värmer huvudet tillräckligt och jag kan ju alltid binda något annat för ansiket om det behövs. Den största anledningen till att jag är osäker är att mitt huvud ligger på gränsen till den större storleken men jag är rädd att hjälmen kommer glida om jag använder den större storleken med skidmasken.

Vad tror ni, bör jag satsa på en större storlek?

Sweets tabell med mått:
http://www.sweet.no/helmets_sizechart.htm

Senast ändrad:
Det är väl upp till dig själv om du behöver större storlek? Vi kan ju inte bestämma om den är för liten eller för stor... men om den känns trång så givetvis ska du ha en större storlek! Den ska ju vara skön.//Sebbe

Givetvis förstår jag att det ytterst är upp till mig men jag frågar efter åsikter från någon som har bättre erfarenhet av hur en hjälm bör sitta för att vara så effektiv som möjligt. Det är ju inte någon större mening med en hjälm om den inte skyddar när det väl smäller ordentligt, eller hur?

Ansiktsmask kanske var ett dumt ordval, skidmask kanske hade varit bättre, skimask på engelska.

Modell a la: http://www.brendabryce.com/Skimask1a.JPG

Dock är min helt annorlunda men modellen är den samma.

Jag är själv ca 59 cm runt huvudet och kör på en Sweet Rooster L/XL. Jag tyckte M/L blev alldeles för trång. Hjälmen skall ju sitta fast bra på huvudet och inte fladdra omkring, men Sweet skickar ju med kuddar som man kan fixa till passformen med. Så för min del kändes det bättre att gå på en större och sätta in kuddar tills den satt perfekt än att gå på en mindre med halvtaskig och trång passform. Problemet med Troopern i L/XL är att den ser just så stor ut, Roostern är mycket smidigare.

Sedan är ju frågan om du behöver ansiktsmask. Jag kör utan mössa under min året runt i alla temperaturer och fryser aldrig. Dra upp en Buff lite i ansiktet om det blir för kallt. Så om hjälmen sitter perfekt utan mask så kör på den storleken.

/Patrik

Asså, har du hjælm och goggles behøver du nog kanske inte anvænda mask. Om hjælmen passar bra utan mask borde væl næsta strl bil før stor utan? Det ær ju ændå huvudet den ska passa på och du ska inte ha något under hjælmen.

Ja då är det inte konstigt om det inte passar med den under.. Varför ha den under för? Hjälmen fyller tyvärr inte sin funktion då...

//H

Jag köpte en sweet trooper hc m/l och har ungefär 57-58 runt huvuduet och den sitter bra med både pannband under och utan. Men har man gogglebandet innanför hjälmen så börjar det klämma ibland men det är inte ett problem om man kör med bandet på hjälmen

Men någotstörre på sidorna skulle inte skada / christian

Tillbaka
Topp