Fråga ang. pjäxor.

bjornsva

Ny medlem
Fråga ang. pjäxor.
Det är nu några år sedan jag senast åkte snowboard men när brorsan köpte ett par Rossignol Scratch Sprayer BC i förra veckan blev jag sjukt sugen på att åka lite utför igen, men tänkte testa på skidor istället och har några frågor på det.

Det ingår bindning med skidorna i form av Rossignol Axium Scratch 110 så det är pjäxor som måste inhandlas härnäst och jag skulle vilja ha lite tips på vad som finns i prisklassen upp till 2000:-? Kommer åka väldigt allround, från pist till park så pjäxan måste fungera till detta.
Något speciellt man ska tänka på innan köp?

Är det Intersport / Team Sportia / Stadium som gäller för pjäxor i dessa prisklasser eller vart annars kan man vända sig?

Senast ändrad:
Fråga ang. pjäxor.
köp mina gamla lange ;)

men allvarlig det mesta under 3000 kr är skräp enligt mej. annars ett tips är att åka in till luleå och prova pjäxor. adrenalin är bäst, men sen kan du ju kolla på hägglunds och på skifix i boden.

skidor kan du köpa begagnat istället....

Senast ändrad:
Fråga ang. pjäxor.
skidnarkoman sa:
köp mina gamla lange ;)

men allvarlig det mesta under 3000 kr är skräp enligt mej. annars ett tips är att åka in till luleå och prova pjäxor. adrenalin är bäst, men sen kan du ju kolla på hägglunds och på skifix i boden.

skidor kan du köpa begagnat istället....
Dina pjäxor var för småa tyvärr. Behöver typ stl 27-27,5 nånstans, alltså 41-43 i vanlig skostorlek.

Skidorna köpte jag förövrigt begagnade för 3500:- Nu fick vi hem ett reklamblad från Teamsportia säljer skidan för 3295:- Det är typiskt :) Vet iofs inte vilken bindning som sitter på teamportias skidor men det är kanske samma som den jag skrev i första inlägget?

Salomon 1080 verkar vara populära men vart köper man dom nya? Har inte hittat någån butik på nätet eller nån prisuppgift på dessa pjäxor. Nån som kan hjälpa?

Senast ändrad:
Fråga ang. pjäxor.
1080 flyer kan du skippa direkt då det är en junior pjäxa. Precis som bjornsva säger så är adrenalin i luleå bra, men dom brukar inte ta in bjäxor under 3000:-

Det bästa är nog att besöka så många butiker som möjligt och kolal om dom har nå fjolårsgrejjor som passar dig. Problemet är ju dock att fötter är ganska olika från person till person så även om du hittar en billig pjäxa i rätt storlek så kan den ju sitta åt helsike fel på just din fot.

Fråga ang. pjäxor.
Var förbi Intersport idag och testade tre par pjäxor i prisklassen 2000-2400:-
Det är ju rusktigt svårt att känna skillnad pjäxor emellan inne i en butik, egentligen hade man väl behövat prova alla tre i en backe, men, men.

Iaf, jag testade Salomon 1080 Foil först och tyckte om den. Den satt skönt och är grymt snygg. 2400:-
Han i affären rekommenderade Atomic B 5.2, en pjäxa för 2300:- med värmesula som man kunde koppla till ett batteri och fästa på utsidan av pjäxan. Den här pjäxan satt också bra och är ganska clean till utseendet, utan massa plotter.
Tredje pjäxan var Nordica GTS X4 för 2000:-. I butiken kändes den som de två övriga men jag tyckte minst om utseendet på denna så därför hamnar den på trejde plats.

Det var väl ungefär vad som fanns i prisklassen jag tänker mig. Jag tror Atomic och Salomon var nedsatta endel.

Gör jag ett bra val genom att välja någon av dessa pjäxor eller finns det andra på typ Team Sportia som är bättre i samma prisklass?

Tillbaka
Topp