Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Frågor i samband med skidköp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 508077" data-attributes="member: 12644"><p>Visst vore det bra med 2 eller 3 par skidor. Eller kanske ännu hellre 100 par :P Men om budgeten är stram som den brukar va vid säsongande och skidbudgeten är 10000:- så skulle jag hellre satsa på PH än nånting annat. Jag menar, om du ska ha 2 par skidor, vilka får du för 5000:- inkl en schysst bindning? Eller 3 par för 3333:-/st. MÖJLIGEN några begagnade men knappast nått roligt.</p><p></p><p>PH har jag som sagt bara testat 3 åk i Tandådalens stora backe men intrycket då var så stort att jag direkt bestämde mig för att det är den skidan jag ska ha nästa gång jag köper nya. Draget i svängen var mer mot en RC-skida/Skicrossskida än mot en storslalomskida. Nästan i nivå med mina gamla Fischer Race SC men då är dom rätt slitna och jag testade 172'an av PH.</p><p></p><p>Visst, den kanske inte är perfekt överallt och jag vet ju inte hur den känns om man inte åker den som den är tänkt att åkas på (oj, det där lät duktigt kaxigt :P sorry). I uppkört mjuk snö kan jag inte tänka mig annat än att den kommer rocka. Jag älskar att ligga på skär i uppkört puder och bara plöja IGENOM snön inte studsa uppepå som med ett par extremplank med 40m radie som inte svänger ett skit utan bara fladdrar och noll förmåga att rädda upp när balansen sviktar. Är det omfryst snö som är jävlig så spelar det ingen roll för dom dagarna smiskar jag pist istället för att ens försöker mig på helvetet.</p><p></p><p>Bindningar, ja hur Alpingaraget kan rekommendera dig en 12-bindning är ta mig faan en gåta. Pinsamt tycker jag. Hörde för ett par dar sen en tjej som köpt pjäcor där och inte blivit påtryckt sulor. Och nu detta. Ok, en 12-bindning duger till svenssons men PH är verkligen inte en svenssonskida och dom borde förstå att om man köper en sån skida och samtidigt snackar om att säsonga i alperna så är det grovt tjänstefel att rekommendera en 12-bindning.</p><p>Försök hitta en schysst 14+ eller om du är nöjd med din Scratch 140 bindning så kör på den. Mina Ross 140 jag har på B4'orna har släppt en eller 2 gånger så dom är helt ok. Det är ett bra budgetalternativ då bra bindningar kostar ett par tusen minst.</p><p></p><p></p><p>Detta är det vettigaste jag har hört på länge. Tack MM för ett mycket bra argument.</p><p></p><p>Oj va långt det blev. Hoppas du orkar läsa allt svammel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 508077, member: 12644"] Visst vore det bra med 2 eller 3 par skidor. Eller kanske ännu hellre 100 par :P Men om budgeten är stram som den brukar va vid säsongande och skidbudgeten är 10000:- så skulle jag hellre satsa på PH än nånting annat. Jag menar, om du ska ha 2 par skidor, vilka får du för 5000:- inkl en schysst bindning? Eller 3 par för 3333:-/st. MÖJLIGEN några begagnade men knappast nått roligt. PH har jag som sagt bara testat 3 åk i Tandådalens stora backe men intrycket då var så stort att jag direkt bestämde mig för att det är den skidan jag ska ha nästa gång jag köper nya. Draget i svängen var mer mot en RC-skida/Skicrossskida än mot en storslalomskida. Nästan i nivå med mina gamla Fischer Race SC men då är dom rätt slitna och jag testade 172'an av PH. Visst, den kanske inte är perfekt överallt och jag vet ju inte hur den känns om man inte åker den som den är tänkt att åkas på (oj, det där lät duktigt kaxigt :P sorry). I uppkört mjuk snö kan jag inte tänka mig annat än att den kommer rocka. Jag älskar att ligga på skär i uppkört puder och bara plöja IGENOM snön inte studsa uppepå som med ett par extremplank med 40m radie som inte svänger ett skit utan bara fladdrar och noll förmåga att rädda upp när balansen sviktar. Är det omfryst snö som är jävlig så spelar det ingen roll för dom dagarna smiskar jag pist istället för att ens försöker mig på helvetet. Bindningar, ja hur Alpingaraget kan rekommendera dig en 12-bindning är ta mig faan en gåta. Pinsamt tycker jag. Hörde för ett par dar sen en tjej som köpt pjäcor där och inte blivit påtryckt sulor. Och nu detta. Ok, en 12-bindning duger till svenssons men PH är verkligen inte en svenssonskida och dom borde förstå att om man köper en sån skida och samtidigt snackar om att säsonga i alperna så är det grovt tjänstefel att rekommendera en 12-bindning. Försök hitta en schysst 14+ eller om du är nöjd med din Scratch 140 bindning så kör på den. Mina Ross 140 jag har på B4'orna har släppt en eller 2 gånger så dom är helt ok. Det är ett bra budgetalternativ då bra bindningar kostar ett par tusen minst. Detta är det vettigaste jag har hört på länge. Tack MM för ett mycket bra argument. Oj va långt det blev. Hoppas du orkar läsa allt svammel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Frågor i samband med skidköp
Tillbaka
Topp