Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Frågor kring lavinutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 500021" data-attributes="member: 80520"><p>Jo, jag vet. Helt bakom fötet är jag inte. Med "vanlig dödlig" i detta sammanhang menas att man håller sig i pisten, möjligen med guide i nära offpist om man ska ha det lite festligare. Därav att man inte är riktigt redo att lägga ut tusentals kronor på transceivers, sonder och kurser hit och dit. En recco-reflektor däremot kostar inte så mycket och är bättre än inget. Anledningen till att jag frågar om transeivers är att jag har börjat fatta mer tycke för off-pist-åkningen och om jag mot förmodan skulle få så pass mycket tid över som det kräver att börja "seriöst" och hitta polare att åka med så kan det vara bra att ha lite koll redan innan!</p><p></p><p></p><p>Tack för länken till testet, det verkar som att man kan gräva fram mycket vettig info därur! Föreläsaren som delade ut brickorna är en lektor vid skolan för elektro- och systemteknik under KTH, som var med och utvecklade systemet. Jag vet inte hur etiskt hållbart det är att lämna ut namn bara sådär, så jag hoppas att du kan nöja dig med det lilla.</p><p></p><p></p><p>Recco-reflektorn innehåller bara en olinjär diod (alla dioder är olinjära, men kan vara värt att påpeka) och det den gör att ändra insignalen på 1GHz till en utsignal på 2Ghz. Poängen ligger dels i att insignalen måste vara fruktansvärt ren, den får inte innehålla det minsta element av övertoner. Det samma gäller utsignalen. Därav kostnaden. Det finns dioder av liknande typer även i mobiler o. dyl., det som inte är riktigt bra är att de är inte gjorda för att fungera på rätt frekvensband och kommer därför med största sannolikhet generera en stor mängd olika övertoner, och de som söker kommer därför anta att det är brus i signalen orsakat av t ex ytligt järnmalm i marken. Så nej, även om mobiltelefoner i teorin kan göra recco-brickans jobb är de i praktiken ett strikt no-no. Sen tycker jag ju personligen att eftersom de flesta inte tvekar på att lägga ut 6000kr på skidor, 2000kr på mobiltelefoner eller 1000 spänn på mode-gear till after skin är det bara barockt att inte lägga 100-200 kronor på en recco-bricka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 500021, member: 80520"] Jo, jag vet. Helt bakom fötet är jag inte. Med "vanlig dödlig" i detta sammanhang menas att man håller sig i pisten, möjligen med guide i nära offpist om man ska ha det lite festligare. Därav att man inte är riktigt redo att lägga ut tusentals kronor på transceivers, sonder och kurser hit och dit. En recco-reflektor däremot kostar inte så mycket och är bättre än inget. Anledningen till att jag frågar om transeivers är att jag har börjat fatta mer tycke för off-pist-åkningen och om jag mot förmodan skulle få så pass mycket tid över som det kräver att börja "seriöst" och hitta polare att åka med så kan det vara bra att ha lite koll redan innan! Tack för länken till testet, det verkar som att man kan gräva fram mycket vettig info därur! Föreläsaren som delade ut brickorna är en lektor vid skolan för elektro- och systemteknik under KTH, som var med och utvecklade systemet. Jag vet inte hur etiskt hållbart det är att lämna ut namn bara sådär, så jag hoppas att du kan nöja dig med det lilla. Recco-reflektorn innehåller bara en olinjär diod (alla dioder är olinjära, men kan vara värt att påpeka) och det den gör att ändra insignalen på 1GHz till en utsignal på 2Ghz. Poängen ligger dels i att insignalen måste vara fruktansvärt ren, den får inte innehålla det minsta element av övertoner. Det samma gäller utsignalen. Därav kostnaden. Det finns dioder av liknande typer även i mobiler o. dyl., det som inte är riktigt bra är att de är inte gjorda för att fungera på rätt frekvensband och kommer därför med största sannolikhet generera en stor mängd olika övertoner, och de som söker kommer därför anta att det är brus i signalen orsakat av t ex ytligt järnmalm i marken. Så nej, även om mobiltelefoner i teorin kan göra recco-brickans jobb är de i praktiken ett strikt no-no. Sen tycker jag ju personligen att eftersom de flesta inte tvekar på att lägga ut 6000kr på skidor, 2000kr på mobiltelefoner eller 1000 spänn på mode-gear till after skin är det bara barockt att inte lägga 100-200 kronor på en recco-bricka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Frågor kring lavinutrustning
Tillbaka
Topp