Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Frågor kring lavinutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 500124" data-attributes="member: 80520"><p>Jag tror inte man kan se på det så enkelsidigt. Klart det bästa vore om alla som åkte offpist hade de kunskaper som krävs för att veta hur man ska undvika en lavin och all säkerhetsutrustning man kan tänkas ha för att rädda varandra om olyckan skulle vara framme. Nu är ju fallet tyvärr att det inte är så, och jag tror inte det skulle ändra på sig genom att ta bort recco-brickorna. Det är förstås bara vad jag tror, men jag har svårt att tänka mig att folk köper lavinutrustning för 2000 kronor om man tar bort den som finns för 200 kronor.</p><p></p><p>Det som krävs i steg ett för att din idyll (i brist på bättre uttryck) ska vara uppfylld är att alla har baskunskaper om de faror som finns och hur man handskas med dem. De som i dagsläget har dessa baskunskaper vet mycket väl att endast recco-reflektorer inte räcker för att vara så lavinsäker man kan vara. Självklart är det ett steg i rätt riktning att ta fram billigare transceivers och sprida kunskaper om vilka faktorer som gör ett område lavinfarligt, men jag ser inte på vilket sätt detta skulle vara ett argument för recco-systemet skulle tas bort.</p><p></p><p>Sen kan man ju alltid se till den faktorn att dessa små prylar kan ha samma effekt på andra som på mig; man inser att det kanske börjar bli dags att titta på seriösare utrustning när man sitter med en i handen!</p><p></p><p></p><p>Tror att det kan vara svårt att hitta med tanke på att det inte finns några företag (förutom recco) som har av intresse av föra sådan statistik. Statistik man eventuellt hittar från recco kan man ju ifrågasätta om den är opartisk...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 500124, member: 80520"] Jag tror inte man kan se på det så enkelsidigt. Klart det bästa vore om alla som åkte offpist hade de kunskaper som krävs för att veta hur man ska undvika en lavin och all säkerhetsutrustning man kan tänkas ha för att rädda varandra om olyckan skulle vara framme. Nu är ju fallet tyvärr att det inte är så, och jag tror inte det skulle ändra på sig genom att ta bort recco-brickorna. Det är förstås bara vad jag tror, men jag har svårt att tänka mig att folk köper lavinutrustning för 2000 kronor om man tar bort den som finns för 200 kronor. Det som krävs i steg ett för att din idyll (i brist på bättre uttryck) ska vara uppfylld är att alla har baskunskaper om de faror som finns och hur man handskas med dem. De som i dagsläget har dessa baskunskaper vet mycket väl att endast recco-reflektorer inte räcker för att vara så lavinsäker man kan vara. Självklart är det ett steg i rätt riktning att ta fram billigare transceivers och sprida kunskaper om vilka faktorer som gör ett område lavinfarligt, men jag ser inte på vilket sätt detta skulle vara ett argument för recco-systemet skulle tas bort. Sen kan man ju alltid se till den faktorn att dessa små prylar kan ha samma effekt på andra som på mig; man inser att det kanske börjar bli dags att titta på seriösare utrustning när man sitter med en i handen! Tror att det kan vara svårt att hitta med tanke på att det inte finns några företag (förutom recco) som har av intresse av föra sådan statistik. Statistik man eventuellt hittar från recco kan man ju ifrågasätta om den är opartisk... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Frågor kring lavinutrustning
Tillbaka
Topp