Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Frågor kring valla nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bud66" data-source="post: 1081759" data-attributes="member: 12646"><p>Det där med valla är individuellt tycker jag.</p><p>Själv är jag väldigt road av detta och lägger gärna några timmar per par.</p><p>Det jag gör är att jag sicklar och borstar belagen noga innan grundvallan.</p><p>Först sicklar jag skidorna med en vass stålsickel för att få bort microhåren.</p><p>Sen polerar jag med borstar.</p><p>Jag brukar börja med en mjuk stålborste och polera några gånger.</p><p>Därefter brukar jag gå på med en nylonborste och borsta tills belaget är glansigt.</p><p>Därefter börjar jag med invallningen. Jag brukar ta 4 lager. </p><p>Efter invallningen går jag på med, först en hästhårsborste sen nylonborste igen tills det blir glansigt och strukturen i belaget är fritt från valla.</p><p>Sen lägger jag 1 lager lågflour valla (borsta efter detta lager också, se ovan) och 1 lager highflour. (borsta enl. ovan efter detta lager med..)</p><p>Tillslut toppar jag med ett lager stenhård HF valla. (såpass hård att den inte går att sickla om den är helt kall.. Detta är ett jobbigt steg..)</p><p>Igen samma borstning, hästhår samt nylon tills belaget glänser som en plastpåse.</p><p>Så här fixar jag alla mina skidor, även mina bredlagg.</p><p>Glider det bra? Japp.</p><p>Betydligt bättre än en vanlig vallning? Nja, men lite bättre glider det allt.</p><p>Fixar jag kanterna på samma sätt? Japp.</p><p>Jagar jag hundradelar? Nope.</p><p>Är det kostnadsdrivande? Japp.</p><p>Är det helt onödigt? Japp.</p><p>Är det total overkill eftersom jag kommer smälla på en sten i 1:a åket? Japp.</p><p>Är jag helt tokig? Definitivt. </p><p>Men, att stå i vallaboden med en bira eller två samt lyssna på bra musik och fixa skidorna är ren och skär livskvalitet för mig. Jag njuter varje sekund av detta arbete.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bud66, post: 1081759, member: 12646"] Det där med valla är individuellt tycker jag. Själv är jag väldigt road av detta och lägger gärna några timmar per par. Det jag gör är att jag sicklar och borstar belagen noga innan grundvallan. Först sicklar jag skidorna med en vass stålsickel för att få bort microhåren. Sen polerar jag med borstar. Jag brukar börja med en mjuk stålborste och polera några gånger. Därefter brukar jag gå på med en nylonborste och borsta tills belaget är glansigt. Därefter börjar jag med invallningen. Jag brukar ta 4 lager. Efter invallningen går jag på med, först en hästhårsborste sen nylonborste igen tills det blir glansigt och strukturen i belaget är fritt från valla. Sen lägger jag 1 lager lågflour valla (borsta efter detta lager också, se ovan) och 1 lager highflour. (borsta enl. ovan efter detta lager med..) Tillslut toppar jag med ett lager stenhård HF valla. (såpass hård att den inte går att sickla om den är helt kall.. Detta är ett jobbigt steg..) Igen samma borstning, hästhår samt nylon tills belaget glänser som en plastpåse. Så här fixar jag alla mina skidor, även mina bredlagg. Glider det bra? Japp. Betydligt bättre än en vanlig vallning? Nja, men lite bättre glider det allt. Fixar jag kanterna på samma sätt? Japp. Jagar jag hundradelar? Nope. Är det kostnadsdrivande? Japp. Är det helt onödigt? Japp. Är det total overkill eftersom jag kommer smälla på en sten i 1:a åket? Japp. Är jag helt tokig? Definitivt. Men, att stå i vallaboden med en bira eller två samt lyssna på bra musik och fixa skidorna är ren och skär livskvalitet för mig. Jag njuter varje sekund av detta arbete. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Frågor kring valla nya skidor
Tillbaka
Topp