Frågor om skidläraryrket i kanada

snystrom

Medlem
Hej hallå i lådan!

Jag har nu jobbat en säsong som skidlärare i Fernie och har som planer att återvända till Kanada för en till säsong som skidlärare. Planen för den kommande säsongen är att endast jobba som skidlärare under helgerna för att kunna ha mer tid för min egna åkning under veckan. Jag undrar ifall det är någon annan som jobbat som skidlärare på en annan ort än Fernie och skulle kunna berätta om skidskolan och möjligheten att endast jobba helger.

Just nu har jag steg 1 men planerar att införskaffa mig min steg 2 i höst.

Tjenare! Allt beror på om du har ett visum? Om skidskolan måste sponsrad dig med ett visum så är det väldigt svårt att bara få jobba på helgerna utan de sponsrar helst instruktörer som kan jobba heltid.

Magkänslan säger mig att det krävs i alla fall lägst steg 4/skidlärarexamen för att de ska sponsra ett arbete och tycka det är värt pengarna att betala för kompetensen, tyvärr, eller om du har kontakter. Men det är om du förbrukat ditt arbetsvisum i Kanada senaste vintern vill säga? Annars är det bara köra :) Jag skulle tro att du säkerligen kan hitta en ort där du kan få arbeta helger under lågsäsong medans under högsäsong kan det bli svårare att få vara "ledig" då oftast allt folk behövs.

Det enda som krävs för visumet young professionals (en av tre kategorier i IEC (International Experience Canada) där man kan få tag på sitt working holiday visum) är samma kriterier som working holiday + att man ska ha en skriftligt jobberbjudande. Man måste inte sedan arbeta med det jobb man blivit erbjuden men visumet gäller för ett år och man får jobba var man vill i Kanada.

Så visum mässigt ser jag inga problem utan det hela handlar om jag ska prova en annan skidskola eller om jag ska återvända till den jag tidigare jobbat på som hade en hel del positioner med helgarbetare eftersom att det var då vi hade som flest barn i skidskolan.

Efter det jag kollat igenom hittills verkar dock som att jag kommer återvända till fernie då det har allt jag vill som helgarbete i skidskola, brant och rolig terräng, mycket snö och en fantastisk by.

Snödjup

Tillbaka
Topp