frakt från usa?

• Trådstartare Trådstartare user73334
  • Start datum Start datum
U

user73334

Guest
frakt från usa?
tja, har hittat en grym jacka till ett grymt pris på newschoolers och jag undrar ifall nån har en aning om hur mycket frakten från usa kan kosta? det är från en privatperson alltså, så det borde väl inte tillkomma några kostnader från tullen ?

EDIT: har märkt att med dom flesta företag kostar det 100+ dollar att skicka ett paket på typ ett kg. finns det verkligen inget billigare? det kostar ungefär 200 kr att skicka ett paket från sverige till usa , man tycker ju att det borde kosta nåt liknande att göra tvärtom

Senast ändrad:
frakt från usa?
Allt från en 10 till 50 usd beroende på hur du vill frakta den. Räkna med en 300kr ändå, skulle jag tro...

frakt från usa?
det viktiga är att avsändaren markerar den som 'gift', det minskar i alla fall risken att du åker på tull. men du är inte safe vad du än gör, skulle jag tro.

frakt från usa?
Lee-nus sa:
det viktiga är att avsändaren markerar den som 'gift', det minskar i alla fall risken att du åker på tull. men du är inte safe vad du än gör, skulle jag tro.
det ar inte stor risk att bli tagen i tullen, skickar grejjer hela tiden, aldrig nagot som blivit beslagtaget eller tullat

frakt från usa?
vilket är det bästa företaget att skicka med då?tänkte väl mest på FedEx, ups eller dhl

frakt från usa?
Lee-nus sa:
Det är brottsligt för avsändaren att skriva "gift" om det inte är en gåva.

frakt från usa?
Doughboy sa:
Lee-nus sa:
Det är brottsligt för avsändaren att skriva "gift" om det inte är en gåva.
ja, det kan ju tilläggas! :) om det är en polare han köper den av kan det ju kvitta dock, känns det som.

frakt från usa?
beställde Turbo från lvl1 och då var det en frakt på 22 USD och de är så snälla att de skickar allt över atlanten som "gift" utan att man frågar för de vet att tullen inte är snälla;)

frakt från usa?
Hej
Angående diskussionen om att man köper begagnat från privatperson. På tullverket.se står bl.a. följande:

"När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet."

EDIT Om man har svårt att förstå varför man ska betala tullavgift och moms på import av begagnat från icke EU-land så tror jag att följande resonemang kan vara till hjälp: Varan har ju aldrig förtullats när den var ny, utan förtullas och momsbeläggs först när den kommer till Sverige (som begagnad). Jämför följande: Om du köper en begagnad sak av en privatperson i Sverige behöver du inte betala tull och moms, den har ju redan momsbelagts tidigare och eventuellt även belagts med tullavgift om det är en importvara från icke EU-land. SLUT EDIT

Diskussionen om "gift" vill jag inte ge mej in på.

Angående val av fraktbolag:

De tre bolagen är stora och tillförlitliga. Om fraktpriserna är jämförbara så tittar jag på ytterligare en sak, nämligen om de levererar hem till dörren eller om man får hämta det vid ett utlämningsställe. Jag föredrar att hämta varorna vid ett utlämningsställe (eftersom jag aldrig är hemma dagtid när de kommer). DHL har många utlämningsställen i min stad. UPS levererar vid dörren. FedEx kommer jag inte ihåg.

EDIT länk till tullverkets avgiftsguide http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html

Ride on,

Senast ändrad:
frakt från usa?
Pimpelgas sa:
Det är billigast att skicka med USPS.
men kan det verkligen vara så ? det kostar ju 130 dollar för ett paket på typ 1 kg:S . tycker att det är konstig med tanke på att det kostar typ 200 kr att skicka ett likadant paket från sverige till usa.ge gärna fler svar behöver hitta det billigaste snabbt!

Tillbaka
Topp