Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
frakt från usa?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steam" data-source="post: 459386" data-attributes="member: 29018"><p>Hej</p><p>Angående diskussionen om att man köper begagnat från privatperson. På tullverket.se står bl.a. följande:</p><p></p><p>"När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet." </p><p></p><p>EDIT Om man har svårt att förstå varför man ska betala tullavgift och moms på import av begagnat från icke EU-land så tror jag att följande resonemang kan vara till hjälp: Varan har ju aldrig förtullats när den var ny, utan förtullas och momsbeläggs först när den kommer till Sverige (som begagnad). Jämför följande: Om du köper en begagnad sak av en privatperson i Sverige behöver du inte betala tull och moms, den har ju redan momsbelagts tidigare och eventuellt även belagts med tullavgift om det är en importvara från icke EU-land. SLUT EDIT</p><p></p><p>Diskussionen om "gift" vill jag inte ge mej in på.</p><p></p><p>Angående val av fraktbolag:</p><p></p><p>De tre bolagen är stora och tillförlitliga. Om fraktpriserna är jämförbara så tittar jag på ytterligare en sak, nämligen om de levererar hem till dörren eller om man får hämta det vid ett utlämningsställe. Jag föredrar att hämta varorna vid ett utlämningsställe (eftersom jag aldrig är hemma dagtid när de kommer). DHL har många utlämningsställen i min stad. UPS levererar vid dörren. FedEx kommer jag inte ihåg. </p><p></p><p></p><p>EDIT länk till tullverkets avgiftsguide <a href="http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html" target="_blank">http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html</a></p><p></p><p>Ride on,</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steam, post: 459386, member: 29018"] Hej Angående diskussionen om att man köper begagnat från privatperson. På tullverket.se står bl.a. följande: "När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet." EDIT Om man har svårt att förstå varför man ska betala tullavgift och moms på import av begagnat från icke EU-land så tror jag att följande resonemang kan vara till hjälp: Varan har ju aldrig förtullats när den var ny, utan förtullas och momsbeläggs först när den kommer till Sverige (som begagnad). Jämför följande: Om du köper en begagnad sak av en privatperson i Sverige behöver du inte betala tull och moms, den har ju redan momsbelagts tidigare och eventuellt även belagts med tullavgift om det är en importvara från icke EU-land. SLUT EDIT Diskussionen om "gift" vill jag inte ge mej in på. Angående val av fraktbolag: De tre bolagen är stora och tillförlitliga. Om fraktpriserna är jämförbara så tittar jag på ytterligare en sak, nämligen om de levererar hem till dörren eller om man får hämta det vid ett utlämningsställe. Jag föredrar att hämta varorna vid ett utlämningsställe (eftersom jag aldrig är hemma dagtid när de kommer). DHL har många utlämningsställen i min stad. UPS levererar vid dörren. FedEx kommer jag inte ihåg. EDIT länk till tullverkets avgiftsguide [URL]http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html[/URL] Ride on, [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
frakt från usa?
Tillbaka
Topp