Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Frakt kostnader för goggles posten.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 838879" data-attributes="member: 83225"><p>Det du har hittat är reglerna om försäljning av personligt lösöre. De är alltså tillämpliga om du säljer kapitaltillgångar, typ en soffa, tavla, din bil eller nåt annat. Det kan självklart även handla om goggles, men du kan ju försöka motivera för skatteverket varför du har behövt köpa in 10 par bara för att sälja dem vidare några veckor senare? Om du däremot köper goggles, använder dem ett tag och sen säljer dem och köper nya så blir det ingen skatt, så länge vinsterna håller sig under 50.000. Nu säger inte jag att det är nåt som skatteverket skulle bry sig om eller jag heller egentligen bryr mig om ifall nån pysslar med, men jag tycker det är viktigt att rätt ska vara rätt och när svaren här började fara åt alla möjliga håll så tänkte jag att det var bäst att förtydliga hur reglerna ser ut. </p><p>Varför det står "för personligt bruk" är för att det är skillnad om du t.ex. säljer en tavla som du haft i bankfack hela tiden eller om du faktiskt har använt den. För att få fribeloppet på 50.000 måste du ha använt den. </p><p></p><p>Rent generellt är det ganska svårt att få in en verksamhet under hobby, men låt säga att man importerar goggles och säljer till kompisar och släkten till självkostnadspris så skulle det kunna klassas som hobby. Här kommer vi dock återigen in på momsproblemen och om man får det till att man inte har något vinstsyfte=hobby så behöver man inte redovisa moms så länge man håller sig under ett visst belopp. Minns det inte i huvudet just nu. Många tror att detta beloppet är någon form av allmänt fribelopp för moms men så är det inte utan handlar det om näringsverksamhet så är det moms från första kronan. Så om han har ett vinstintresse måste han även redovisa moms. Problemet är att genom att marknadsföra sina tjänster/varor på ett så pass offentligt forum som freeride ändå är så är man redan där ute och far i gråzonen lite grann. </p><p></p><p>Sen varför diskussionen kom upp var väl snarare för att det finns regler på freeride som säger att du bara får ha privata annonser och så snart det blir näringsverksamhet så ska man betala för reklamplatsen. Det har funnits ett antal personer på köp och sälj som man har kunnat ana att de bedriver lite sidoverksamhet med att mer eller mindre affärsmässigt sälja prylar. Tydligen har ju TS haft samma diskussion på andra ställen där det påståtts att det var en verksamhet och iaf jag vill inte att köp/sälj börjar översvämmas med massa halvseriösa pseudobutiker som försöker tjäna pengar på forumkamrater.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 838879, member: 83225"] Det du har hittat är reglerna om försäljning av personligt lösöre. De är alltså tillämpliga om du säljer kapitaltillgångar, typ en soffa, tavla, din bil eller nåt annat. Det kan självklart även handla om goggles, men du kan ju försöka motivera för skatteverket varför du har behövt köpa in 10 par bara för att sälja dem vidare några veckor senare? Om du däremot köper goggles, använder dem ett tag och sen säljer dem och köper nya så blir det ingen skatt, så länge vinsterna håller sig under 50.000. Nu säger inte jag att det är nåt som skatteverket skulle bry sig om eller jag heller egentligen bryr mig om ifall nån pysslar med, men jag tycker det är viktigt att rätt ska vara rätt och när svaren här började fara åt alla möjliga håll så tänkte jag att det var bäst att förtydliga hur reglerna ser ut. Varför det står "för personligt bruk" är för att det är skillnad om du t.ex. säljer en tavla som du haft i bankfack hela tiden eller om du faktiskt har använt den. För att få fribeloppet på 50.000 måste du ha använt den. Rent generellt är det ganska svårt att få in en verksamhet under hobby, men låt säga att man importerar goggles och säljer till kompisar och släkten till självkostnadspris så skulle det kunna klassas som hobby. Här kommer vi dock återigen in på momsproblemen och om man får det till att man inte har något vinstsyfte=hobby så behöver man inte redovisa moms så länge man håller sig under ett visst belopp. Minns det inte i huvudet just nu. Många tror att detta beloppet är någon form av allmänt fribelopp för moms men så är det inte utan handlar det om näringsverksamhet så är det moms från första kronan. Så om han har ett vinstintresse måste han även redovisa moms. Problemet är att genom att marknadsföra sina tjänster/varor på ett så pass offentligt forum som freeride ändå är så är man redan där ute och far i gråzonen lite grann. Sen varför diskussionen kom upp var väl snarare för att det finns regler på freeride som säger att du bara får ha privata annonser och så snart det blir näringsverksamhet så ska man betala för reklamplatsen. Det har funnits ett antal personer på köp och sälj som man har kunnat ana att de bedriver lite sidoverksamhet med att mer eller mindre affärsmässigt sälja prylar. Tydligen har ju TS haft samma diskussion på andra ställen där det påståtts att det var en verksamhet och iaf jag vill inte att köp/sälj börjar översvämmas med massa halvseriösa pseudobutiker som försöker tjäna pengar på forumkamrater. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Frakt kostnader för goggles posten.
Tillbaka
Topp