Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Frakturer och bindningsinställningar (och rätt till väg när man åker i skogen)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="la_grave" data-source="post: 1019734" data-attributes="member: 29415"><p>Jo, det är förstås klart. Bästa sättet att undvika skador är att inte ramla. Nu gick det här väldigt fort så jag kan minnas fel, men jag tror att den smällen jag fick som slog igenom brosket skedde innan jag ramlade, dvs jag smällde in i något, skadade knäet och ramlade efter det.</p><p></p><p>Vad gäller min fysik tror jag den var relativt god. Jag hade ju åkt skidor flera timmar om dagen i mer än 100 dagar. Förra året när jag kom hem genomgick jag en hälsokontroll via min arbetsgivare, bland annat EKG. EKG:et visade en puls på 42, och eftersom jag gjorde det på eftermiddagen var sannolikt min vilopuls ännu lägre. Förmodligen var jag i ungefär samma form i år. Jag hade inga problem att åka 2200 fallhöjdsmeter i oländig terräng utan att stanna. Kräver en hel del, både muskler och kondition. Samtidigt var det sista åket för dagen och även om man är god form så är man ju tröttare när man kört 1500 meter än när man kört 100 meter.</p><p></p><p>Men men, det är bokfört på oturskontot. Glad att det inte hände något allvarligare än vad som skedde. Skidor går att köpa nya, knän går att rehabilitera och den förtida artrosen läkaren förväntar sig ligger 20 år bort: förhoppningsvis har vården utvecklats under dessa år så man kan odla brosk mm och bota det bättre än idag. Har kunnat spela badminton och squash i ett par veckor nu, ska ut och testa min longboard för första gången idag. Förhoppningsvis kan jag börja simhoppa igen inom kort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="la_grave, post: 1019734, member: 29415"] Jo, det är förstås klart. Bästa sättet att undvika skador är att inte ramla. Nu gick det här väldigt fort så jag kan minnas fel, men jag tror att den smällen jag fick som slog igenom brosket skedde innan jag ramlade, dvs jag smällde in i något, skadade knäet och ramlade efter det. Vad gäller min fysik tror jag den var relativt god. Jag hade ju åkt skidor flera timmar om dagen i mer än 100 dagar. Förra året när jag kom hem genomgick jag en hälsokontroll via min arbetsgivare, bland annat EKG. EKG:et visade en puls på 42, och eftersom jag gjorde det på eftermiddagen var sannolikt min vilopuls ännu lägre. Förmodligen var jag i ungefär samma form i år. Jag hade inga problem att åka 2200 fallhöjdsmeter i oländig terräng utan att stanna. Kräver en hel del, både muskler och kondition. Samtidigt var det sista åket för dagen och även om man är god form så är man ju tröttare när man kört 1500 meter än när man kört 100 meter. Men men, det är bokfört på oturskontot. Glad att det inte hände något allvarligare än vad som skedde. Skidor går att köpa nya, knän går att rehabilitera och den förtida artrosen läkaren förväntar sig ligger 20 år bort: förhoppningsvis har vården utvecklats under dessa år så man kan odla brosk mm och bota det bättre än idag. Har kunnat spela badminton och squash i ett par veckor nu, ska ut och testa min longboard för första gången idag. Förhoppningsvis kan jag börja simhoppa igen inom kort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Frakturer och bindningsinställningar (och rätt till väg när man åker i skogen)
Tillbaka
Topp