Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Framåtvinklade nya pjäxor - ont
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 152566" data-attributes="member: 12483"><p>Hej!</p><p></p><p>För att ta det där med vaderna först, så är min egen erfarenhet att, hur mycket jag än har försäsongstränat så får jag träningsvärk i vaderna efter säsongens första åkning. Det går över.</p><p></p><p>Framåtlutningen är ju annars den troliga förklaringen. Man belastar ju vadmusklerna konstant och det tar ett tag för dom att vänja sig vid en ny belastning. Har man t ex gått från en relativt enkel nybörjarmodell (=liten framåtvinkling) till en avancerad sko (=mer framåtlutning) känns sannolikt en skillnad. </p><p></p><p>Knänproblemet är svårare att ringa in. Dom nya skorna kan ha en annan skaftvinkel i sidled (ibland kallat "canting"). För dom som är lite hjulbenta t ex kan man i viss mån kompensera för detta genom att vinkla skaften utåt. Många skor har en justeringssanordning för cantingvinkeln, men inte särskilt mycket, några grader kanske. </p><p></p><p>Det bästa är som vanligt att gå till en kunnig "shoe fitter" (finns det nåt bra Svenskt ord?), t ex på Alpingaraget i Sthlm eller liknande specialbutik i Åre eller Sälen.</p><p></p><p>Sen spelar dom vanliga parametrarna som fysisk status, hur ofta man åker, åkstil m m, en viss roll förstås.</p><p></p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 152566, member: 12483"] Hej! För att ta det där med vaderna först, så är min egen erfarenhet att, hur mycket jag än har försäsongstränat så får jag träningsvärk i vaderna efter säsongens första åkning. Det går över. Framåtlutningen är ju annars den troliga förklaringen. Man belastar ju vadmusklerna konstant och det tar ett tag för dom att vänja sig vid en ny belastning. Har man t ex gått från en relativt enkel nybörjarmodell (=liten framåtvinkling) till en avancerad sko (=mer framåtlutning) känns sannolikt en skillnad. Knänproblemet är svårare att ringa in. Dom nya skorna kan ha en annan skaftvinkel i sidled (ibland kallat "canting"). För dom som är lite hjulbenta t ex kan man i viss mån kompensera för detta genom att vinkla skaften utåt. Många skor har en justeringssanordning för cantingvinkeln, men inte särskilt mycket, några grader kanske. Det bästa är som vanligt att gå till en kunnig "shoe fitter" (finns det nåt bra Svenskt ord?), t ex på Alpingaraget i Sthlm eller liknande specialbutik i Åre eller Sälen. Sen spelar dom vanliga parametrarna som fysisk status, hur ofta man åker, åkstil m m, en viss roll förstås. /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Framåtvinklade nya pjäxor - ont
Tillbaka
Topp