Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
från 3 modeller så hamnade vi på Moment.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1011898" data-attributes="member: 83225"><p>Ok, jag ska försöka ge ett strukturerat svar på skillnaden mellan Katana och Bibby. Den korta varianten är att Bibby är en beachbuggy och Katana är en Dakar-bil. Bibbyn är rolig som fasen medan Dakarbilen går att åka rejält fort och den sväljer allt. </p><p></p><p>Den lite längre varianten innebär att beskriva två skiddagar som på ett typiskt sätt beskriver bägge skidornas starkaste förtjänster. Ha i åtanke att jag väger oftast under 80 kilo så jag är inte jättetung. </p><p></p><p>Mitt bästa skidåk alla kategorier hade jag i vintras på Bibbyn. I Montgenevre avslutade vi dagen med att få ett sammanhängande skogsåk i, iaf, pjäxdjup kallsnö som varade i kanske en kvart. i någorlunda gles skog med mycket snö och lite lagom pucklar och småhopp trivs Bibby helt underbart. För att försöka beskriva så är Bibbyn så sjukt lättåkt att jag i den åkningen inte behöver fundera på tekniken eller att driva skidan utan det räcker med att styra med fötterna och bara åka med. Skidan ger helt enkelt mig mod att stå på och bara njuta av åket och den inbjuder till att hoppa omkring och småtrixa. </p><p></p><p>Dagen efter använde jag iof samma skida till att testa hur fort jag kunde ta mig ner för Casse de Boeuf i Serre (en väldigt välpistad svart backe med nästan 1000 sammanhängande fallhöjdsmeter). Resan tog 3 minuter och snittfart ca 80. Så skidan gör inte alls bort sig i pist och den går att köra rejält fort. </p><p></p><p>Katanan kommer till sin rätt resan efter. I snöfall och dålig sikt i Val d'Isere en månad senare testar vi runt med varandras skidor lite grann och jag får återigå till mina gamla Katana som jag sålde iväg till en kompis. Samtidigt får vår guide pröva mina Bibbys (hon är 175 och väger kanske 65-70 kilo och åker normalt på Nocta 188). Hon har inga som helst problem att hantera Bibbyn i lite puder som vi hittar och hon klassar den också som klart lättåkt. Däremot min kompis som väger in på minst 90 tycker att den blir för mjäkig och föredrog klart responsen från Katana och R2 115. Åter till mitt åk på Katanan. I det här föret blev jag rejält påmind om varför jag verkligen gillade Katana. Det finns inte direkt nåt puder att åka i men det blir ganska ansenliga vallar i pisterna. I samma pister som jag på bibbyn åkt ganska försiktigt (Bibby går bra att åka i detta före men det går inte så fort då man måste åka puckelåkning, det går inte att köra rakt fram) kan jag nu bara peka spetsarna neråt. Hela UCPA-gruppen ska ner till dalen och det blir lite av ett "sisten-ner-är-insert random förolämpning"-åk. Allt varefter vi kommer neråt så stannar folk och pausar och blir trötta medan på Katanan är det bara att fortsätta. Den sväljer typ allt och pucklarna märks knappast. Dämpningen och stabiliteten gör att det känns väldigt tryggt. </p><p></p><p>Summa summarum kan man alltså säga att om du gillar att åka fort och stort skulle jag rekommendera en Katana alla dar i veckan men om du vill ha en skida som hjälper dig att bli bekväm i mer teknisk och trång åkning skulle jag ta en Bibby. Det ska dock sägas att kortsväng i pisten går alldeles utmärkt på Katanan och den är inte svårsvängd men jag skulle inte föredra den i tight skog. Och den dan jag står på toppen av ett fint öppet fält i Alaska skulle jag välja en Katana på fötterna men i typ allt annat skulle jag föredra Bibbyn. Men som sagt jag väger ju då drygt 10 kilo mindre än du. </p><p></p><p>Ledsen att det blir så försäljarorienterat men jag garanterar att jag inte har nån koppling till nåt av märkena. utan det är bara så att jag har blivit så besviken och haft svårt för att åka på andra skidor men dessa två bara funkar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1011898, member: 83225"] Ok, jag ska försöka ge ett strukturerat svar på skillnaden mellan Katana och Bibby. Den korta varianten är att Bibby är en beachbuggy och Katana är en Dakar-bil. Bibbyn är rolig som fasen medan Dakarbilen går att åka rejält fort och den sväljer allt. Den lite längre varianten innebär att beskriva två skiddagar som på ett typiskt sätt beskriver bägge skidornas starkaste förtjänster. Ha i åtanke att jag väger oftast under 80 kilo så jag är inte jättetung. Mitt bästa skidåk alla kategorier hade jag i vintras på Bibbyn. I Montgenevre avslutade vi dagen med att få ett sammanhängande skogsåk i, iaf, pjäxdjup kallsnö som varade i kanske en kvart. i någorlunda gles skog med mycket snö och lite lagom pucklar och småhopp trivs Bibby helt underbart. För att försöka beskriva så är Bibbyn så sjukt lättåkt att jag i den åkningen inte behöver fundera på tekniken eller att driva skidan utan det räcker med att styra med fötterna och bara åka med. Skidan ger helt enkelt mig mod att stå på och bara njuta av åket och den inbjuder till att hoppa omkring och småtrixa. Dagen efter använde jag iof samma skida till att testa hur fort jag kunde ta mig ner för Casse de Boeuf i Serre (en väldigt välpistad svart backe med nästan 1000 sammanhängande fallhöjdsmeter). Resan tog 3 minuter och snittfart ca 80. Så skidan gör inte alls bort sig i pist och den går att köra rejält fort. Katanan kommer till sin rätt resan efter. I snöfall och dålig sikt i Val d'Isere en månad senare testar vi runt med varandras skidor lite grann och jag får återigå till mina gamla Katana som jag sålde iväg till en kompis. Samtidigt får vår guide pröva mina Bibbys (hon är 175 och väger kanske 65-70 kilo och åker normalt på Nocta 188). Hon har inga som helst problem att hantera Bibbyn i lite puder som vi hittar och hon klassar den också som klart lättåkt. Däremot min kompis som väger in på minst 90 tycker att den blir för mjäkig och föredrog klart responsen från Katana och R2 115. Åter till mitt åk på Katanan. I det här föret blev jag rejält påmind om varför jag verkligen gillade Katana. Det finns inte direkt nåt puder att åka i men det blir ganska ansenliga vallar i pisterna. I samma pister som jag på bibbyn åkt ganska försiktigt (Bibby går bra att åka i detta före men det går inte så fort då man måste åka puckelåkning, det går inte att köra rakt fram) kan jag nu bara peka spetsarna neråt. Hela UCPA-gruppen ska ner till dalen och det blir lite av ett "sisten-ner-är-insert random förolämpning"-åk. Allt varefter vi kommer neråt så stannar folk och pausar och blir trötta medan på Katanan är det bara att fortsätta. Den sväljer typ allt och pucklarna märks knappast. Dämpningen och stabiliteten gör att det känns väldigt tryggt. Summa summarum kan man alltså säga att om du gillar att åka fort och stort skulle jag rekommendera en Katana alla dar i veckan men om du vill ha en skida som hjälper dig att bli bekväm i mer teknisk och trång åkning skulle jag ta en Bibby. Det ska dock sägas att kortsväng i pisten går alldeles utmärkt på Katanan och den är inte svårsvängd men jag skulle inte föredra den i tight skog. Och den dan jag står på toppen av ett fint öppet fält i Alaska skulle jag välja en Katana på fötterna men i typ allt annat skulle jag föredra Bibbyn. Men som sagt jag väger ju då drygt 10 kilo mindre än du. Ledsen att det blir så försäljarorienterat men jag garanterar att jag inte har nån koppling till nåt av märkena. utan det är bara så att jag har blivit så besviken och haft svårt för att åka på andra skidor men dessa två bara funkar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
från 3 modeller så hamnade vi på Moment.
Tillbaka
Topp