Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Från alpint till telemark?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Berggrund" data-source="post: 600717" data-attributes="member: 31089"><p>Till att börja med skall inte telemark köras i pisten. Detta är enligt mig isåfall enbart en transport mellan offpiståk. Telemark körs med fördel i skog eller lagom mycket lössnö för att känslan då kan vara helt underbar.</p><p></p><p> När det kommer till plogsvängen så är det faktiskt det det är. I.o.m. att skidorna splittas kommer du att få olika vinklar på fram och baksidan vilket leder till själva svängen. Detta kanske inte gäller tävlingsåkaren men det är för mig en förbaskat ful teknik som absolut inte är att eftersträva. Ytterst få telemarkåkare carvar igenom svängen och absolut inte i offpisten där telemarken skall åkas.</p><p></p><p> När det gäller själva offpiståkningen och diskussionen om 50/50 o.s.v. Så är det enormt varierande beroende på före, men minst lika viktigt som om var man har tyngden är hur man har den i höjdled. </p><p></p><p> När det gäller sammanlänkandet är jag med dig. Detta är till stor del vad jag menar med rapphet, snabbheten mellan sväng och sväng.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Berggrund, post: 600717, member: 31089"] Till att börja med skall inte telemark köras i pisten. Detta är enligt mig isåfall enbart en transport mellan offpiståk. Telemark körs med fördel i skog eller lagom mycket lössnö för att känslan då kan vara helt underbar. När det kommer till plogsvängen så är det faktiskt det det är. I.o.m. att skidorna splittas kommer du att få olika vinklar på fram och baksidan vilket leder till själva svängen. Detta kanske inte gäller tävlingsåkaren men det är för mig en förbaskat ful teknik som absolut inte är att eftersträva. Ytterst få telemarkåkare carvar igenom svängen och absolut inte i offpisten där telemarken skall åkas. När det gäller själva offpiståkningen och diskussionen om 50/50 o.s.v. Så är det enormt varierande beroende på före, men minst lika viktigt som om var man har tyngden är hur man har den i höjdled. När det gäller sammanlänkandet är jag med dig. Detta är till stor del vad jag menar med rapphet, snabbheten mellan sväng och sväng. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Från alpint till telemark?
Tillbaka
Topp