Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Från alpint till telemark?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ywiz" data-source="post: 600786" data-attributes="member: 493"><p>Plogsvängandet vet jag inte vart vissa fått ifrån - det är inget man ska pyssla med vid telisåkning. Sen att man kör plogsvängar första dagarna/veckorna när man precis börjat är helt normalt. Men eftersträva att gå mer och mer mot helt skärande sväng.</p><p></p><p>Annars måste jag säga att tipsen i denna tråd är mycket bra och sakliga.</p><p>Det viktigaste är som redan sagts att för att nå ett rent skär att "kliva fram" med dalskidan som i ett utfall snarare än att "flytta bak" bergsskidan vilket oftast innebär att man lättar lite på trycket på bergsskidan och därmed tappar skäret.</p><p></p><p>Sen att "flytta bak" tekniken är den teknik som ligger bakom det störta antalet "stålmannenincidenter" i lössnö är en annan bra orsak till att inte utöva denna teknik.</p><p></p><p>För att träna upp detta kan jag bidra med ett tips som jag tycker funkar suveränt som jag brukar köra med aspirerande telisåkare och även själv då och då. Det är att göra benväxlingarna helt på den blivande bergsskidan med den blivande dalskidan ovanför snön - dvs på ett ben. På detta sätt finns det inga andra alternativ än att "falla framåt" och ha fullt tryck på bergskidan. Kör detta några svängar i rad i en lätt backe så kommer tekniken utveckas enormt.</p><p></p><p>Anta att man ligger i en högersväng oc ska påbörja en vänstersväng - då lägger man helt enkelt över 100% vikt på dalskidan (vänster = blivande bergsskida) och lyfter runt den andra skidan i hela svängen och sätter ner den kontrollerat (detta är den svåra biten och det ska gå i slow-motion utan någon duns på slutet) i slutet av svängen. Håll balansen på ett ben genom hela svängen. Precis innan du sätter ner den nya dalskidan (höger) i snön kommer du stå på ett böjt ben (vänster = nya bergskidan) och balanserandes på dess lilltå (i och med att du kantar skidan och böjer benet precis som i telemarksposition). Sätt nu ner högerbenet och gör likadant fast åt höger.</p><p></p><p>Länka några av dessa svängar då och då om ni har oturen att hamna i en pistad backe med löjligt lite lutning på väg till nästa episka åk så kommer de skärande svängarna som ett brev på posten. Dvs. efter ett tag...</p><p></p><p>50/50 eller 60/40 osv. är ju det fina med telemark - detta varieras nästan i varje sväng beroende på underlaget och pucklighet etc. det är inom detta område jag känner att det är svårt att bli fullärd och också det som ger telemarksåkningen dess utmaning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ywiz, post: 600786, member: 493"] Plogsvängandet vet jag inte vart vissa fått ifrån - det är inget man ska pyssla med vid telisåkning. Sen att man kör plogsvängar första dagarna/veckorna när man precis börjat är helt normalt. Men eftersträva att gå mer och mer mot helt skärande sväng. Annars måste jag säga att tipsen i denna tråd är mycket bra och sakliga. Det viktigaste är som redan sagts att för att nå ett rent skär att "kliva fram" med dalskidan som i ett utfall snarare än att "flytta bak" bergsskidan vilket oftast innebär att man lättar lite på trycket på bergsskidan och därmed tappar skäret. Sen att "flytta bak" tekniken är den teknik som ligger bakom det störta antalet "stålmannenincidenter" i lössnö är en annan bra orsak till att inte utöva denna teknik. För att träna upp detta kan jag bidra med ett tips som jag tycker funkar suveränt som jag brukar köra med aspirerande telisåkare och även själv då och då. Det är att göra benväxlingarna helt på den blivande bergsskidan med den blivande dalskidan ovanför snön - dvs på ett ben. På detta sätt finns det inga andra alternativ än att "falla framåt" och ha fullt tryck på bergskidan. Kör detta några svängar i rad i en lätt backe så kommer tekniken utveckas enormt. Anta att man ligger i en högersväng oc ska påbörja en vänstersväng - då lägger man helt enkelt över 100% vikt på dalskidan (vänster = blivande bergsskida) och lyfter runt den andra skidan i hela svängen och sätter ner den kontrollerat (detta är den svåra biten och det ska gå i slow-motion utan någon duns på slutet) i slutet av svängen. Håll balansen på ett ben genom hela svängen. Precis innan du sätter ner den nya dalskidan (höger) i snön kommer du stå på ett böjt ben (vänster = nya bergskidan) och balanserandes på dess lilltå (i och med att du kantar skidan och böjer benet precis som i telemarksposition). Sätt nu ner högerbenet och gör likadant fast åt höger. Länka några av dessa svängar då och då om ni har oturen att hamna i en pistad backe med löjligt lite lutning på väg till nästa episka åk så kommer de skärande svängarna som ett brev på posten. Dvs. efter ett tag... 50/50 eller 60/40 osv. är ju det fina med telemark - detta varieras nästan i varje sväng beroende på underlaget och pucklighet etc. det är inom detta område jag känner att det är svårt att bli fullärd och också det som ger telemarksåkningen dess utmaning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Från alpint till telemark?
Tillbaka
Topp